ازدواج حضرت زهرا سلاماللهعلیها در سن ده سالگی امری است که موجب تفکر و تأمل در ازدواج زودهنگام میشود. مسئلهای که به شدت در معرض انتقاد منتقدین سرسختی است. تهیه و تنظیم: مرتضی میرکو
ازدواج حضرت زهرا سلاماللهعلیها با امیرالمؤمنین در سن ده سالگی یا کمی بیشتر از آن، نگرش واقعی اسلام را در مسئلۀ ازدواج به منصه ظهور میکشاند. دیدگاهی که در سخنان معصومین بر آن توصیه شده است.[۱]
حال اگر مردم ببینند یک زن معصومه که سرور زنان جهانیان است به ازدواج زودهنگام اقدام کرده، دیگر همۀ مراقبتهای بیهوده و ممنوعیتها از بین رفته و اعتراضات نیز خاموش میشود. زیرا مردم به این نتیجه میرسند که ازدواج زودهنگام، امری طبیعی است.
از جمله توصیههای ائمۀ اطهار جهت ازدواج زودهنگام آن است که امام صادق علیهالسلام فرمودند: « از سعادت مرد آن است که دخترش خون حیض را در خانهاش نبینند.[۲]»
پیامبر اکرم نیز از جبرائیل ، از خداوند متعال نقل میکنند: « همانا دختران دوشیزه همانند میوههای درختانند موقعی که میرسند اگر چیده نشوند، آفتاب آن را خراب و وزش باد نیز آن را پراکنده میکند. و همچنین دختران دوشیزه هرگاه (به بلوغ رسیدند) و همانند زنان تمایلات جنسی را در خود درک کردند، برای آنان هیچ دارویی نیست مگر آنکه شوهر دار شوند. و اگر شوهر دار نشوند آنها از فساد ایمن نیستند چراکه آنها نیز انسانند»[۳]
آنچه که در این روایات حائز اهمیت میباشد آن است که در این روایات سیده نساء العالمین که خداوند به رضایش راضی و به خشمش، خشمگین است، لحاظ نشده چراکه همانا بنا بر نص قرآن کریم، خداوند ایشان را طاهر قرار داد. اما تشویق معصومین و توصیه این حضرات بر ازدواج زود هنگام امری واضح است که بر آن منعی وارد نیست.
منبع: صفحات ۱۵ و ۱۶ جلد سوم کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیهالسلام / علامه سید جعفر مرتضی عاملی
[۱] همانطور که مستحضر هستید، اسلام دین تسلیم است و ما نیز باید از بیانات، گفتار و توصیههای معصومین علی علیهالسلامهم السلام تبعیت کنیم. چراکه آنها معدن و سرچشمۀ وحیند و به علم الهی متصلند.
[۲] – الکافی ج۵ ص۳۳۶ و من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۳۰۲ / (ط مرکز النشر الإسلامی) ج۳ ص۴۷۲ و وسائل الشیعه (ط مؤسسه آل البیت) ج۲۰ ص۶۱ ، ۶۴ / (ط دار الإسلامیه) ج۱۴ ص۳۹ ، ۴۱ و جامع أحادیث الشیعه ج۲۰ص۲۴ و الحدائق الناضره ج۲۳ ص۱۵۴ و مکارم الأخلاق للطبرسی ص۲۱۹ و بحار الأنوار ج۱۰۱ ص۹۲ و مستدرک سفینه البحار ج۱۰ ص۴۳۳ و فقه القرآن للراوندی ج۲ ص۱۴۵٫
[۳]. الکافی ج۵ ص۳۳۷ و تهذیب الأحکام للشیخ ج۷ ص۳۹۷ و علل الشرایع ص۵۷۸ و عیون أخبار الرضا ج۱ ص۲۸۹ و (ط مؤسسه الأعلمی) ج۲ ص۲۶۰ و وسائل الشیعه (ط مؤسسه آل البیت) ج۲۰ ص۶۱ و (ط دار الإسلامی) ج۱۴ ص۳۹ وروضه الواعظین ص۳۷۴ و الجواهر السنیه للحر العاملی ص۱۲۷ ، ۱۴۴ و الفصول المهمه للحر العاملی ج۲ ص۳۲۴ و بحار الأنوار ج۱۶ ص۲۲۳ / ج۲۲ ص۴۳۷ / ج۱۰۰ ص۳۷۱ و جامع أحادیث الشیعه ج۲۰ ص۲۳ و مسند الإمام الرضا للعطاردی ج۲ ص۲۶۵
پاسخ دهید