آیا اذیت و آزار حضرت زهرا (س) سبب شد تا آن حضرت وصیت به تجهیز و تشییع جنازه مخفیانه و بدون اطلاع مردم کند؟
بنا بر آنچه در کتب مهم شیعه و اهل سنت آمده است بعضی از اصحاب در موارد متعدد موجبات اذیت و آزار حضرت زهرا(س) را فراهم آوردند که همین امر باعث ناراحتی و نارضایتی ایشان شد. هم چنین در روایات زیادی آمده است کهحضرت زهرا (س) از امام علی(ع) خواستند که مراسم تجهیز و دفن ایشان مخفیانه انجام شود. به نظر می رسد دختر پیامبر اکرم (ص) با این وصیت استثنایی خواسته اند همه را از اعتراض خود نسبت به کسانی که حق ایشان را غصب کرده اند، آگاه کنند.
بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، بعضی از اصحاب در موارد متعدد موجبات اذیت و آزار حضرت زهرا (س) را فراهم آوردند که همین امر باعث ناراحتی و نارضایتی ایشان شد. بعضی از این موارد در کتب اهل سنت آمده است. همچنین در روایتی از جابر بن عبدالله انصاری آمده است: “بعد از رحلت رسول الله (ص ) حضرت زهرا (س) مریض شد، دو نفر از صحابه به عیادت او آمدند و احوال او را پرسیدند! حضرت فرمود آیا شما نشنیدید که پیامبر (ص) می فرمود: ” فاطمه پاره تن من است، کسی که او را اذیت کند مرا اذیت کرده است ؟” آن دو نفر گفتند: بلی ما از او شنیدیم! در این موقع حضرت زهرا (س) دستان خود را به سوی آسمان بلند کرده و فرمود: “پروردگارا من ترا شاهد می گیرم که این دو مرا اذیت کرده و حق مرا غصب کردند سپس از آنان روی بر گرداند و بعد از آن با آنان سخن نگفت.” [۱]
همچنین در بعضی از روایات آمده است که حضرت زهرا (س) از امام علی(ع) خواستند که مراسم تجهیز و دفن ایشان مخفیانه انجام شود. چنانچه در وصیت نامه ایشان آمده است: “این وصیت فاطمه دخت رسول خدا(ص) است و گواهى مىدهد معبودى جز خداى یکتا نیست و محمد(ص) بنده و فرستاده اوست، بهشت و جهنّم حق است و روز قیامت بى تردید فرا خواهد رسید و خداوند در آن روز مردگان را از قبرها برمىانگیزاند و زنده مىکند. على جان! من فاطمه دختر محمدم، خداوند مرا به ازدواج تو درآورد تا در دنیا و آخرت از افتخار همسرىات برخوردار باشم، تو از دیگران به من سزاوارترى، مرا شبانه حنوط نما و غسل بده و کفن کن و بر جنازهام نماز بگزار و در تاریکى شب به خاکم بسپار، و هیچ کس را خبر نکن، تو را به خدا مىسپارم و تا دیدار روز قیامت به فرزندانم درود و سلام مىفرستم. [۲] به نظر می رسد دختر پیامبر اکرم (ص) با این وصیت استثنایی خواسته اند همه را از اعتراض خود نسبت به کسانی که حق ایشان را غصب کرده اند، آگاه کنند.
منبع: اسلام کوئست
پی نوشت ها
[۱] خزاز قمی، علی بن محمد، کفایه الأثر ص ۶ ۵ ، انتشارات بیدار، قم، ۱۴۰۱هـ.ق.
[۲] . بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۲۱۴.
پاسخ دهید