اختلاف بین ما و عامّه در فروع قابل ذکر نیست و نباید به آن دامن زد، بلکه اختلاف ما و آن ها در اصول است. با این همه مودّت ذى القربى در قرآن منصوص و صریح است. و ما تابع قرآن هستیم، لذا هر که مودّت ذى القربى را دارد ما او را قبول و دوست داریم، و هر که آن را ندارد، ما او را قبول نداریم بنابراین، اختلاف ما و آن ها در امامت با حکمیّت قرآن حلّ مى شود. امّا در فروع، ما فقه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ را به دلیل حدیث متواتر ثقلین اختیار نموده ایم، و عامّه هم باید بدان التزام داشته باشند؛ بلکه مرحوم شیخ جواد بلاغى مى فرمود:
«احتیاط براى جاهل، اختیارِ مذهب امامیّه است.» در واقع اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ احتیاط را براى ما بیان نموده اند، و راه احتیاط را براى درک احکام واقعیّه باز کرده اند.
منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد
پاسخ دهید