برخی بر اساس پارهای از روایات قائلند که علت خواستگاری علی علیهالسلام از فاطمه سلاماللهعلیها راهنماییهای ابوبکر و عمر بود. تهیه و تنظیم: مرتضی میرکو
عده ای بر اساس یک سری از روایات گفته اند« بعد از اینکه پیامبر صلیاللهعلیهوآله ابوبکر و عمر را جواب کرد، آن دو به سمت محل کار علی علیه السلام رفتند و به او گفتند « چرا به خواستگاری فاطمه سلاماللهعلیها نمی روی؟» ایشان بنا بر همین راهنمایی، فاطمه سلاماللهعلیها را از پیامبرخواستگاری کرد. و پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز علی علیه السلام را به عقد فاطمه سلاماللهعلیها درآورد. »[۱]
و همچنین در روایت دیگری نیز آمده است که سعد بن معاذ، ام ایمن و جماعتی از انصار نیز از حضرت علی خواستند که به خواستگاری حضرت زهرا سلاماللهعلیها برود.
اما این مطلب صحیح نیست چراکه پیامبر اکرم بارها به صورت آشکارا فرمودند « همانا من علی علیهالسلام را تنها به خاطر یک دستور آسمانی به عقد فاطمه سلاماللهعلیها درآوردم » و منابع و مصادر بسیاری این روایت و روایات دیگر را ذکر کرده اند.
البته مانعی ندارد که آنها به خاطر جایگاه و قرابت علی علیهالسلام نزد پیامبر از ایشان این درخواست را کرده باشند. به علاوه اهلیت و برتری ذاتی امیرالمؤمنین نیز در این کار مؤثر بود.
ابوبکر و عمر نیز به خاطر رد درخواست ازدواجشان و پذیرش علی علیه السلام خشمگین شده و ایشان را مورد عتاب خود قرار می دادند. پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز به آنها میفرمود « به خدا قسم من شما را منع نکردم و من نیز علی را به عقد فاطمه سلاماللهعلیها در نیاورد. بلکه خدا شما را منع کرد و او را به همسری فاطمه سلاماللهعلیها برگزید.[۲]
و همچنین از پیامبر صلیاللهعلیهوآله نقل شده است « اگر علی علیهالسلام خلق نمی شد، برای فاطمه سلاماللهعلیها کفوی[۳] نبود.»[۴]
منبع: صفحات ۱۱ و ۱۲ جلد ۳ کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیهالسلام علامه سید جعفر مرتضی عاملی
[۱]– راجع المصادر المتقدمه؛ فإن کثیراً منها قد صرح بذلک.
[۲]– عیون أخبار الرضا ج۲ ص۲۰۳ وبحار الأنوار ج۴۳ ص۹۲ عنه، والإمام علی بن أبی طالب «علیه السلام» للهمدانی ص۱۲۶ ومسند الإمام الرضا للعطاردی ج۱ ص۱۴۱ واللمعه البیضاء ص۲۴۶٫
–[۳] (در اکثر کتب شیعی این عبارت نیز افزوده شده است «…کفوٌعلى ظهر الأرض، من آدم فما دونه »
[۴]– الکافی للکلینی ج۱ ص۴۶۱ و من لا یحضره الفقیه للصدوق ج۳ ص۳۹۳ و عیون أخبار الرضا ج۲ ص۲۰۳ / (ط أخرى) ج۱ ص۲۲۵ و الخصال ص۴۱۴ و بشاره المصطفى ص۳۲۸ / فی (ط أخرى) ص۲۶۷ و کشف الغمه للإربلی ج۲ ص۱۰۰ / فی (ط أخرى) ص۱۸۸ عن صاحب کتاب الفردوس، و عن المناقب، و مصباح الأنوار، و مجمع النورین للمرندی ص۲۷ و ۴۳ و اللمعه البیضاء للتبریزی الأنصاری ص۹۶ و بیت الأحزان ص۲۴ و تفسیر القمی ج۲ ص۳۳۸ و حیاه الإمام الحسن للقرشی ج۱ ص۱۵ ، ص۳۲۱ عن تلخیص الشافی ج۲ ص۲۷۷ و المحتضر لحسن بن سلیمان الحلی ص۲۴۰ والخصائص الفاطمیه للکجوری ج۱ ص۱۱۹ والأنوار القدسیه للشیخ محمد حسین الأصفهانی ص۳۶ عن المحجه البیضاء ج۴ ص۲۰۰ و شرح أصول الکافی للمازندرانی ج۷ ص۲۲۲ و وسائل الشیعه للحر العاملی (ط مؤسسه آل البیت) ج۲۰ ص۷۴ / (ط دار الإسلامیه) ج۱۴ ص۴۹ و دلائـل الإمـامـه للطبری ص۸۰ وعلل الشـرائـع ج۲ ص۱۷۸ و أمالی الصدوق ص۴۷۴، و نوادر المعجزات ج۶ ص۸۴ و تفضیل أمیر المؤمنین «علیه السلام» للشیخ المفید ص۳۲ و مناقب آل أبی طالب ج۲ ص۲۹۰ و مقتل الحسین للخوارزمی ج۱ ص۶۶ و الفصول المهمه للحر العاملی ج۱ ص۴۰۸ / ج۳ ص۴۱۱ و بحار الأنوار ج۸ ص۶ / ج۴۳ ص۱۰ ، ۹۲ ، ۹۳ ، ۹۷ ، ۱۰۷ ، ۱۴۱ ، ۱۴۵ و روضه الواعظین ص۱۴۸ و کنوز الحقائق للمناوی (مطبوع مع الجامع الصغیر) ج۲ ص۷۵ (وط بولاق مصر ص۱۳۳) و إعلام الورى ج۱ ص۲۹۰ و تسلیه المجالس و زینه المجالس ج۱ ص۵۴۷ والأسرار الفاطمیه للمسعودی ص۸۳ وأمالی الطوسی ج۱ ص۴۲ ونور البراهین للجزائری ج۱ ص۳۱۵ ومستدرک سفینه البحار ج۹ ص۱۲۶و ۲۸۸ و الإمام علی «علیه السلام» للهمدانی ص۱۲۶ و ۳۳۴ و مستدرک الإمام الرضا للعطاردی ج۱ ص۲۴۱ و الحدائق الناضره ج۲۳ ص۱۰۸ و تهذیب الأحکام ج۷ ص۴۷۰ ح۹۰ ، ص۴۷۵ ح۱۱۶ و ینابیع الموده ج۲ ص۶۷ ، ۸۰ ، ۲۴۴ ، ۲۸۶ و إحقاق الحق (قسم الملحقات) ج۷ ص۱ ـ ۲ وج۱۷ ص۳۵ ج۱۹ ص۱۱۷ عن عدد من المصادر التالیه: موده القربى للهمدانی (ط لاهور) ص۱۸ و ۵۷ وأهل البیت لتوفیق أبی علم ص۱۳۹ ومقتل الحسین للخوارزمی (ط الغری) ص۹۵ و (ط أخرى) ج۱ ص۶۶ و الفردوس ج۳ ص۳۷۳ ، ۵۱۳ ،۴۱۸ والسیده الزهرا سلاماللهعلیهاء «علیها السلام» للحاج حسین الشاکری ص۲۳
پاسخ دهید