سوال ۱ –  آیا از آیات قرآن کریم می توان استفاده نمود که ائمه علیهم السلام واسطه فیض هستند ؟

 

 از آیات ولایت اگر به ولایت تکوینی معین و تفسیر شوند می توان این معنی را استفاده نمود؛ ولی عمده ، روایات است که بسیارند و بر ولایت تکوینی آنان ولایت می کنند .


سوال ۲ –  ولایت تکوینی ائمه علیهم السلام به چه معنی است ؟

 

(ولایت ) به معنای سرپرستی است ، یعنی سرپرستی خداوند متعال نسبت به بنده ، و تحت تدبیر الهی قرار گرفتن بنده ، و فانی شدن اراده او را در اراده حق تعالی به گونه ای که از خود هیچ خواست و اراده ای نداشته ، و خواست او خواست خدا باشد .

 


سوال ۳ –  آیا از (حدیث کساء) می توان استفاده نمود که ائمه علیهم السلام واسطه فیضند ؟

 

حدیث کساء ، روایت معروف ولی مرسل است ، هر چند مضمون آن قابل تطبیق با روایات صحیحه فراوانی است که بر واسطه فیض بودن ائمه علیهم السلام دلالت دارند . از آن جمله حدیث جابر است که فریقین (شیعه و سنی ) آن را نقل کرده اند . در آن روایت حضرت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به جابر بن عبدالله انصاری می فرماید :
اول ما خلق الله ، نور نبیک ، یا جابر(۸۴) ای جابر ، نخستین چیزی که خداوند متعال آفرید ، نور پیامبر تو بود .
وآنگهی اگر عالم ، عالم ملت و معلول و مرتقیه به علل عالیه باشد ، که چنین است ، چنانکه خداوند متعال می فرماید : و ان الی ربک المنتهی (نجم : ۴۲) (و در حقیقت پایان کار به سوی پروردگار توست . ) مطلب به همین صورت خواهد بود . (۸۵)


فرازهایی از دعای رجبیه

 

سوال ۴ –  در دعای روزهای ماه رجب راجع به معصومین علیهم السلام آمده است :
لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک . . . (۸۶) بین تو و آنان فرقی نیست ، جز آنکه آنان بنده و مخلوق تواند .
مقصود از فرق چیست ؟

 فرق ، فرق است ، یعنی ذوات آنها مخلوق و مصنوع تو هستند ، و افعال آن ها افعال تو است .

 


سوال ۵ –  جمله فبهم ملات سماءک و ارضک . . . (۸۷) (پس به واسطه آنان آسمان و زمین را پر کردی ) . در همان دعا ، به چه معنی است ؟

 

 یعنی ولایتی به آنها عطا فرمودی که از راه آن آسمانها و زمین روشن می شود ، اما ذوات آنها مخلوق و مصنوع تواند .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد