- سوال ۱ – آیا از آیات قرآن کریم می توان استفاده نمود که ائمه علیهم السلام واسطه فیض هستند ؟
- سوال ۲ – ولایت تکوینی ائمه علیهم السلام به چه معنی است ؟
- سوال ۳ – آیا از (حدیث کساء) می توان استفاده نمود که ائمه علیهم السلام واسطه فیضند ؟
- سوال ۴ – در دعای روزهای ماه رجب راجع به معصومین علیهم السلام آمده است : لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک . . . (۸۶) بین تو و آنان فرقی نیست ، جز آنکه آنان بنده و مخلوق تواند . مقصود از فرق چیست ؟
- سوال ۵ – جمله فبهم ملات سماءک و ارضک . . . (۸۷) (پس به واسطه آنان آسمان و زمین را پر کردی ) . در همان دعا ، به چه معنی است ؟
سوال ۱ – آیا از آیات قرآن کریم می توان استفاده نمود که ائمه علیهم السلام واسطه فیض هستند ؟
از آیات ولایت اگر به ولایت تکوینی معین و تفسیر شوند می توان این معنی را استفاده نمود؛ ولی عمده ، روایات است که بسیارند و بر ولایت تکوینی آنان ولایت می کنند .
سوال ۲ – ولایت تکوینی ائمه علیهم السلام به چه معنی است ؟
(ولایت ) به معنای سرپرستی است ، یعنی سرپرستی خداوند متعال نسبت به بنده ، و تحت تدبیر الهی قرار گرفتن بنده ، و فانی شدن اراده او را در اراده حق تعالی به گونه ای که از خود هیچ خواست و اراده ای نداشته ، و خواست او خواست خدا باشد .
سوال ۳ – آیا از (حدیث کساء) می توان استفاده نمود که ائمه علیهم السلام واسطه فیضند ؟
حدیث کساء ، روایت معروف ولی مرسل است ، هر چند مضمون آن قابل تطبیق با روایات صحیحه فراوانی است که بر واسطه فیض بودن ائمه علیهم السلام دلالت دارند . از آن جمله حدیث جابر است که فریقین (شیعه و سنی ) آن را نقل کرده اند . در آن روایت حضرت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به جابر بن عبدالله انصاری می فرماید :
اول ما خلق الله ، نور نبیک ، یا جابر(۸۴) ای جابر ، نخستین چیزی که خداوند متعال آفرید ، نور پیامبر تو بود .
وآنگهی اگر عالم ، عالم ملت و معلول و مرتقیه به علل عالیه باشد ، که چنین است ، چنانکه خداوند متعال می فرماید : و ان الی ربک المنتهی (نجم : ۴۲) (و در حقیقت پایان کار به سوی پروردگار توست . ) مطلب به همین صورت خواهد بود . (۸۵)
فرازهایی از دعای رجبیه
سوال ۴ – در دعای روزهای ماه رجب راجع به معصومین علیهم السلام آمده است :
لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک . . . (۸۶) بین تو و آنان فرقی نیست ، جز آنکه آنان بنده و مخلوق تواند .
مقصود از فرق چیست ؟
فرق ، فرق است ، یعنی ذوات آنها مخلوق و مصنوع تو هستند ، و افعال آن ها افعال تو است .
سوال ۵ – جمله فبهم ملات سماءک و ارضک . . . (۸۷) (پس به واسطه آنان آسمان و زمین را پر کردی ) . در همان دعا ، به چه معنی است ؟
یعنی ولایتی به آنها عطا فرمودی که از راه آن آسمانها و زمین روشن می شود ، اما ذوات آنها مخلوق و مصنوع تواند .
منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخشاد
پاسخ دهید