وقتی علمای اهل سنت در میان آیاتی که مربوط به همسران پیامبر است، به آیه تطهیر می رسند، می گویند این آیه مربوط به همسران پیامبر نیز می شود و مظمون آن با بیان احکامی که در صدر آیه آمده، مرتبط است. بدینگونه که خداوند می خواهد بگوید ای همسران پیامبر صلیاللهعلیهوآله، چنین کارهایی را نباید انجام بدهید چراکه خداوند رجس و ناپاکی را از شما اهلبیت دور کرده است! همچنین اراده در این آیه به معنای اراده تشریعی است، نه تکوینی بنابرین این آیه به هیچ وجه به مدعای شیعه بازنمی گردد و عصمت اهلبیت از آن استخراج نمی گردد. در این وجیزه قصد داریم تا به این شبهه پاسخ کافی و شافی بدهیم.
الف) خلاصه ای از نظر اهل سنت
به نظر برخی از مفسران اهل سنت، لام «لِیُذهب»، لام تعلیل است؛ یعنی علّت وجوب و حرمت احکام مذکور در آیات قبل را بیان میکند[۱]. در نتیجه معنای آیه چنین میشود: ای همسران پیامبر صلیاللهعلیهوآله، احکام ذکر شده بر شما زنان واجب شد برای این که خدا اراده کرده است تا شما اهلبیت (همسران، عموهای پیامبر و دختر و فرزندان دخترش) را از پلیدی پاک کند. نظیر «لام» در «یُرید لِیُطهِّرکم» که در آیه ششم سوره مائده آمده است. خداوند متعال در سوره مائده بعد از تشریع وضو، غسل و تیمم می فرماید: «علت تشریع این احکام آن است که خدا میخواهد شما را تطهیر کند».
ب) رد نظریه اهل سنت
این لام نمیتواند لام تعلیل به آن معنایی که علمای اهل سنّت میگویند، باشد ؛ زیرا:
۱ـ تعلیلی بودن بدین معنا، در صورتی صحیح است که این جمله، خطاب به همسران پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله باشد، ولی روشن خواهد شد که خطاب به دیگران است.
۲ـ آنچه در آیات قبل ذکر شده، یعنی ماندن در خانه، نازک سخن نگفتن و … دستورهایی اختصاصی به همسران پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله است. اساساً آشکار نکردن زینت، ماندن در خانه ها، ترک ناز در گفتار و امثال آن، چیزهایی نیست که از پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، امیر المؤمنین، حسنین علیهمالسلام، سایر مردان آل علی، آل جعفر، آل عقیل، آل عباس ـ که به نظر اهل سنّت، همه این افراد جزو اهل بیت هستند ـ خواسته شده باشد. این موارد، احکام مختص زنان است که به لحاظ شخصیت حقوقی همسران پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله وضع شده و مضاعف بودن ثواب و عقاب به ملاحظه همین شخصیت حقوقی ایشان است. از این رو مخاطب این آیات نیز آنها هستند.
بدین ترتیب، آیا میتوان گفت: زنان پیغمبر! شما در خانه هایتان بمانید، با نامحرم نازک سخن مگویید و…؛ چون خدا میخواهد اهل بیت (رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و همسران آن حضرت، امیر المؤمنین، فاطمه زهرا، حسنین علیهمالسلام ، آل جعفر و …) را پاک کند؟ چنین ادعایی نامعقول است؛ زیرا آثار معنوی هر عمل به عامل آن باز میگردد. هر کس که روزه بگیرد به تقوا میرسد، هر کس که نماز را بر پا دارد از فحشا و منکر باز داشته میشود و … مگر ممکن است که زید روزه بگیرد و دیگری به تقوا برسد؟ بکر نماز را بر پا دارد و خالد از فحشا و منکر باز داشته شود؟
از این جهت آثار معنوی ترک تبرّج، ترک ناز در گفتار، ماندن در خانه ها و …، فقط به همسران پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میرسد، نه به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و امیر المؤمنین، حسنین و سایر مردان آل جعفر، آل عقیل و آل عباس. آری، زنان دیگری که این دستورها را امتثال میکنند از آثار معنوی آن بهره مند میشوند، لیکن بهره وری آنان، از باب وحدت ملاک است، نه از جهت شمول خطاب به آیه.
اگر گفته شود: آثار این احکام، مخصوص مخاطب های آیه، یعنی همسران پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و سایر زنان امتثال کننده نیست، بلکه افزون بر آنها مردانی، مانند امیر المؤمنین، حسنین علیهمالسلام، مردان آل جعفر، آل عباس، آل عقیل نیز از آن بهره مند میشوند؛ زیرا عمل به این احکام موجب ریشه کن شدن مفاسد اجتماعی یا کم شدن آن میشود، در این صورت به طور طبیعی همه افراد جامعه از کم شدن مفاسد اجتماعی بهره معنوی خواهند برد.
اگر چنین است باید میفرمود: إنما یرید الله لیذهب عن المسلمین (یا عن المؤمنین) الرجس و یطهرهم تطهیراً. ذکر کلمه «أهل البیت» همراه با ضمیر «کُم» مانع احتمال تعمیم خواهد بود.
افزون بر این، اراده مطرح شده در این آیه، اراده تکوینی است، نه اراده تشریعی، در حالی که «لام» تعلیل ـ آن گونه که علمای اهل سنت معنا میکنند ـ مربوط به اراده تشریعی است.
نیز گفتنی است که اگر کسی بخواهد بر مرام و مسلک اهل سنت، «لام» را تعلیل برای احکام مذکور در آیات قبل بداند، این گونه باید معنی کند: ای همسران پیغمبر! گمان نکنید که خداوند اراده کرده است با این احکام برای شما عسر و حرج ایجاد کند، بی جهت بر شما سخت بگیرد و …! بلکه اراده خدا فقط به اذهاب رجس از شما و تطهیر شماست؛ لیکن طبق این تحلیل، مجموع جمله «إنما یرید …» تعلیل برای احکام گذشته است، نه «لام» به تنهایی.
بنابراین، «لام» نمیتواند تعلیل برای احکام مذکورـ ترک تبرّج، ترک ناز در گفتار و … ـ باشد.
آری، ممکن است گفته شود: «لام» تعلیل است، لیکن بدین معنا: ای اهل بیت! ما این احکام را بر همسران پیامبر واجب کردیم تا حیثیت و آبروی شما، حتی از ناحیه بستگان و خویشاوندان نیز لکّه دار نشود.
این معنا، حتّی اگر قابل قبول باشد، معنای دیگری است و ارتباطی با سخن علمای اهل سنت ندارد، پس نمیتواند دلیل تشریعی بودن اراده باشد.
ج) نظایر لام موجود در آیه
آنچه که در تحلیل «ل» دراین آیه میتوان گفت، این است:
۱ـ جمله «إنّما یُرید الله لِیذهب …»، شبیه آیه «یریدُون لِیطفئوا نور الله…»[۲] ، است که عزم و اراده بد اندیشان و بد خواهان دین الهی را بیان میکند.
۲ـ اراده و تصمیم آن بد اندیشان با دو بیان در قرآن کریم آمده است: «یریُدون لِیُطفئوا نورَ الله» صف/۸، «یریُدون أَن یُطفئوا نور الله»[۳] در فرق این دو تعبیر گفته اند: در سوره توبه به اصل عمل آنان اشاره دارد و بدون اشاره به ابزار و وسیله خاصی، میفرماید: آنان در صدد خاموش کردن نور الهی هستند. اما در سوره صف، که با «لام» آمده، به وسیله و ابزاری که به کمک آن در صدد خاموش کردن نور الهی هستند، نیز اشاره کرده است. این وسیله همان نسبت افترا بر رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله است که میگفتند:تو پیامبر نیستی و آنچه میگویی از ناحیه خدا نیست: «اَفتَری عَلی الله الکَذب»[۴].
۳_ ابوحیان اندلسی نیز در فرق دو آیه «فلا تُعْجبک أَموالهم ولا أَولادهم إِنّما یُرید الله لِیعذَبِّهم بِها…»[۵] و «ولاتُعجبک أموالهُم وأولادهُم إنّما یُرید الله أن یُعذِّبهَم بها»[۶] چنین میگوید:
در آیه اوّل با «لام» آورد تا اشعار به تعلیل داشته باشد. بدین ترتیب، مفعول آن محذوف بوده، تقدیر آن چنین است: «إنّما یرید الله ابتلاء هم بأموال و الأوْلاد لتعذیبهم». ودر آیه دوم با «أن» آورد تا مصبّ و متعلّق اراده را بیان کرده باشد. در این صورت مفعول «یرید» در کلام وجود دارد و تقدیر آن چنین است: «إنّما یرید الله تعذیبهم».[۷]
در آیه تطهیر نیز متعلّق و مفعول «یرید الله»، محذوف و «لیذهب عنکم …» تعلیل برای آن محذوف است. در نتیجه تقدیر آن چنین خواهد بود: «إنّما یرید الله ـ فلاناً ـ لیذهب عنکم الرجس…».
بنابراین، «لام» در آیه تطهیر برای تعلیل خواهد بود، لیکن نه تعلیل برای احکام مذکور در آیات قبل که مخصوص همسران پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله است، بلکه تعلیل برای چیزی که در اینجا مراد است ولی حذف شده است.
[۱] . تفسیر روح المعانی/۱۲، جزء ۲۲، صلیاللهعلیهوآله ۱۸
[۲] . صف/۸
[۳] . توبه/۳۲
[۴] المیزان۱۹/۲۵۶
[۵] . توبه/۵۵
[۶] . توبه/۸۵
[۷] تفسیر البحر الحیط۵/۸۴
پاسخ دهید