با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
گرچه در برخی روایات برای ظهور امام زمان (ع)علایم و نشانه های، مانند خروج دجال،(۱) خروج سفیانی،(۲) خروج یمانی،(۳) قتل نفس زکیه،(۴) صیحه آسمانی،(۵)، در آمدن پرچم‏های سیاه،(۶) فراگیر شدن ظلم در جهان ۷)،بیان شده است، اما از این علایم نمی توان پیش بینی نمود که حضرت در فلان زمان ظهورمی کند، چون این نشانه‏ها وقت ظهور را تعیین نمی‏کنند، و مربوط به تعیین وقت ظهور نیستند. این ها نشانه های ظهور هستند.

 

حال این علایم و نشانه ها چه زمانی محقق می‏شوند و شرایط دیگر نیز چه زمانی فراهم می‏شوند، برای ما معلوم نیست، افزون برآن روایات از تعیین وقت ظهور نهی کرده اند، لذا هیچ کس حق ندارد زمان ظهور را معین کند، گرچه به صورت تقریبی باشد، و هیچ عالم آگاه و با تقوائی که با مباحث مهدویت آشنائی کامل داشته باشد، وقت ظهور را معین نکرده و اگر مطلبی گاهی از قول برخی مطرح می شود مستند نیست. شیخ طوسی درکتاب غیبت از فضل بن یسار روایت نموده است:از امام باقر پرسیدم: آیا ظهور وقت معینی دارد؟ فرمود: آنها که وقت را تعیین کنند، دروغ گویند، دروغ گویند، دروغ گویند(۸)، بر این اساس نمی توان براساس پیش بینی های برخی، مانند آداموس و یوحنّا و شاه نعمت الله اعتمادوزمان ظهور امام زمان را تعیین نمود، زمان ظهورامام ازاسرار الهی است که ننها خداوندازآن آگاه است.


دراین باره به منابع زیر مراجعه نمایید:
– ابراهیم امینی دادگستر جهان

– محمد کاظم قزوینی، امام مهدی از ولادت تاظهور

– مجتبی تونه ای، موعود نامه

 

 

منبع:پرسمان



پی نوشت ها:
۱٫ شیخ مفید،الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، کنگره شیخ مفید، ج ۲، ص۳۷۱٫

۲٫ علامه مجلسی، بحار الانوار، لبنان، موسسه الوفا، ۱۴۰۴، ج ۵۲، ص۲۱۵٫

۳٫ کتاب الغیبه، محمد بن ابراهیم نعمانى‏، تهران، مکتبه صدوق،‏ ص ۲۵۲٫

۴٫ صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، قم، موسسه السیده المعصومه، ۱۴۱۹ه. ص ۴۵۹٫

۵ .بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۱۷٫

۶ . همان ، ص ۲۱۷ و ۲۱۸٫

۷ . متقی هندی، کنز العمال، بیروت، موسسه الرساله، ۱۴۰۹ه، ج ۱۴، ص ۲۷۲٫

۸٫ مهدی موعود، علی دوانی (ترجمه ج ۱۳ بحار)، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ص ۸۶۲ – ۸۶۳٫