بر اساس روایات، یکی از مصادیق و تطبیقات «مشکات»[۱] در آیۀ شریفۀ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاهٍ فیها مِصْباحٌ»[۲] حضرت فاطمه زهرا(س) دانسته شده است؛ همان‌طورکه امام صادق(ع) فرمود: «مشکات، فاطمه‏(س) است».[۳]

به همین جهت، «مشکات» در نظر علمای شیعه[۴] به عنوان یکی از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) نام برده شده است، چنانچه علامه مجلسی(ره) در بخش زندگی‌نامه حضرت زهرا(س) در «بحارالانوار» چنین می‌نویسد: «أبواب تاریخ سیده نساء العالمین و بضعه سید المرسلین و مشکاه أنوار أئمه الدین…».[۵]

 

منبع: اسلام کوئست


[۱]. ر.ک: سید محمد حسین، طباطبایى،  المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۵، ص ۱۴۱ و ۱۴۲، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.

[۲]. نور، ۳۵: «خداوند نور آسمان‌ها و زمین است مثل نور خداوند همانند چراغ‌دانى است که در آن چراغى (پر فروغ) باشد».

[۳]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۱، ص ۴۸۰، دار الحدیث، قم، چاپ اول، ‏۱۴۲۹ق.

[۴]. ر.ک: مولى صالح مازندرانى، شرح أصول الکافی، با تعلیقات محقق شعرانى، تصحیح: غفارى، على اکبر، ج ۵، ص ۲۱۳، ‏دار الکتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۸۸ق؛ میر جهانى طباطبائى‏، سید حسن، جنه العاصمه، ص ۱۳۴، بیت الزهراء، مشهد، چاپ اول، ۱۴۲۶ق؛ موسوی، سید محمدباقر، الکوثر فی أحوال فاطمه بنت النبی الأعظم علیهما السلام‏، ج ۲، ص ۳۰، دلیل ما، قم، چاپ اول، ۱۳۸۶ش؛ حسن زاده آملى، حسن، هزار و یک کلمه، ج ۴، ص ۵۰۵، بوستان کتاب، قم، چاپ سوم، ۱۳۸۱ش.

[۵].  علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوم، ۱۳۶۳ش.