در این باره دلیل قاطعى وجود ندارد؛ ولى به طور کلى از نظر نصوص دینى و دیدگاه عرفانى و فلسفى، خداوند دائم الفیض است. روایاتى از معصومین (علیهمالسلام) نیز حکایت از آن دارد که پس از این مجموعه هستى، جهانى دیگر و انسانهایى دیگر خلق خواهند شد و با بهرهگیرى از فیض و هدایت الهى، به کمال خود خواهند رسید. البته احتمال اینکه ویژگىهاى آن انسانها با نظام انسانى ما تفاوت داشته باشد، وجود دارد.

مىتوان با رویکردى فلسفى ـ عرفانى نیز به تحلیل این سخن پرداخت: با توجه به وصف بىنهایت براى خداى متعال، آن مقام لایتناهى به مقتضاى رحمت و حکمت بىنهایت خود، هر ممکن الوجودى را از فیض وجود خود بهرهمند مىسازد و محال است چیزى را که امکان وجود دارد از فیض خود محروم سازد. لاجرم همواره فیض او پابرجا است و انقطاع آن محال است؛ لیکن اینکه چه چیزى امکان و قابلیت دریافت فیض و رحمت الهى را دارد و چه چیزى قابلیت آن را ندارد، مسئله دیگرى است. آنچه ما مىدانیم این است که حتى نظام موجود، هر آینه در حال آفرینش پى درپى است؛ زیرا جهان هستى معلول است و در حکمت متعالیه ثابت شده است که معلول چیزى جز کار و فعل و ایجاد فاعل نیست و هرگاه فاعل، از خلق و ایجاد دست بکشد، دیگر فعلى نیست و جهانى وجود ندارد. بنابراین هستى در حال آفرینش مداوم است و خداوند همواره در کار خلق و ایجاد «کل یوم هو فى شأن».[۱]

 

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[۱] – براى آگاهى بیشتر ر.ک:

الف. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۳، مقاله نهم، شهید مطهرى و علامه طباطبایى؛

ب. آموزش فلسفه، ج ۲، آیهاللّه مصباح یزدى.

ج. براهین اثبات وجود خدا در نقدى بر شبهات جان هاسپرز، حمیدرضا شاکرین، صص ۱۶۴-۱۶۲ (تهران، مؤسسه فرهنگى دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول، ۱۳۸۵).