آیه 33 سوره یوسف چنین است: «قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمّا یَدْعُونَنی إِلَیْهِ وَ إِلاّ تَصْرِفْ عَنّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ…». آیا فعل «یدعوننی» در این آیه به صورت جمع مؤنّث استفاده شده یا مذکّر؟ و اگر مذکّر است برای چه؟

پاسخ اجمالی

در افعال مضارعی که ریشه آنها معتل از نوع ناقص واوی؛ نظیر “رجو” یا “دعو” است، صیغه سوم (جمع مذکر غایب) و صیغه ششم (جمع مؤنث غایب) آنها مشابه هم می باشند. بنابراین، مورد پرسش شما، “قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنی‏ إِلَیْه‏” که “یدعون” در این آیه، جمع مؤنث غایب است.

پاسخ تفصیلی

در افعال مضارعی که ریشه آنها معتل از نوع ناقص واوی، نظیر “رجو” یا “دعو” است، صیغه سوم (جمع مذکر غایب) و صیغه ششم (جمع مؤنث غایب) آنها مشابه هم می باشند. لطفاً به نمونه های ذیل دقت فرمایید:

1 – “أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّه[1]‏ که در آن، “یرجون” صیغه سوم (جمع مذکر غایب) است.

2 – “وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتی‏ لا یَرْجُونَ نِکاحا،[2]که در این مورد،”یرجون” صیغه ششم (جمع مؤنث غایب) است.

3 – “وَ لا تَطْرُدِ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَه‏[3]که در آن “یدعون” به عنوان جمع مذکر غایب است.

4 – نهایت این که مورد پرسش شما، “قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنی‏ إِلَیْه‏” که “یدعون” در این آیه، جمع مؤنث غایب می باشد.

بر این اساس، موردی برای بخش دوم پرسشتان باقی نمی ماند.

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[1] بقره، 218.

[2] نور، 60.

[3] انعام، 52.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *