چرا خدای متعال در آیه 41 سوره طه خطاب به حضرت موسی(ع) فرمود: «وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْس»، و نفرمود: «وَ اصْطَنَعْتُکَ لی»؟

پاسخ اجمالی

«نفس» در این آیه به معنای نفس مصطلح در دانش فلسفه و کلام نیست، تا چنین اشکالی پیش آید که برای خدا نمی توان نفسی را در نظر گرفت. به عبارتی تعبیر «لِنَفْسی‏» در آیه، شدت نزدیکی و اختصاص را می رساند؛ یعنی خدا به حضرت موسی(ع) می فرماید که تو را برای رسالت و نبوت خودم، انتخاب کرده و مختص گردانیدم.[1] این مقام بسیار بلندى است که خدا بفرماید من ترا براى خودم برگزیدم.[2]
با این وجود احتمال دارد که نفس برای تأکید باشد؛ یعنی کلام در تقدیر اینگونه بود:«و اصطفیتک لى نفسى».
[3]یعنی تو را برای خود خودم آفریدم.

[1]. فیض کاشانی، ملا محسن، الاصفی فی تفسیرالقرآن، ج ‏2، ص 759، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1418ق؛ ابن عطیه اندلسى، عبدالحق بن غالب، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، ج ‏4، ص 4، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1422ق.

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[2]. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏9، ص 33، تهران، انتشارات اسلام، چاپ دوم، 1378ش.

[3]. رشیدالدین میبدى، احمد بن ابی سعد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، ج ‏6، ص 126، تهران، امیر کبیر، چاپ پنجم، 1371ش.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *