تولد امام علی(ع) در کعبه در کتابهای تاریخی و روایی فراوانی ذکر شده و آنچه در پرسش به عنوان یک ابهام مطرح شده است نیز دارای پاسخ میباشد.
در همین راستا باید گفت که شیعیان در مورد چنین میلادی اتفاق نظر دارند و بسیاری از علمای اهل سنت نیز بدان پرداختهاند:[1]
1 – حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، از نویسندگان بزرگ اهل سنت چنین بیان میدارد: «روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ کرّم الله ـ وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است».[2]
2 – ابن جوزی میگوید: «روایت شده که فاطمه به علی باردار بود به طواف کعبه آمد، درب کعبه را زد که در بر رویش باز شد و وارد کعبه شد و در آنجا وضع حمل کرد».[3]
3 – آلوسی که از اندیشمندان مشهور و تا حدی متعصب اهلسنت است، در شرح قصیده عینیه عبدالباقی افندی میگوید: «ولادت امیرمؤمنان کرم الله وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و اهل سنت روایت شده و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است».[4]
4 – در روایتی تاریخی از شخصی به نام یزید بن قعنب نقل شده است که «من با عبّاس و جمعى از بنى عبد العزّى به در بیت الحرام نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد که نه ماهه حامله بود وارد مسجد الحرام شده و در حال طواف بود که ناگاه درد زایمان او را فرا گرفته و مجالی برای بیرون آمدن از مسجد نداشت، او خطاب به پروردگارش گفت: اى خداوند خانه! به حرمت بانى این خانه که این ولادت را بر من آسان گردان! راوى گوید: ناگاه دیدم که دیوار خانه گشوده شد و فاطمه به درونش رفته و از چشمان ما دور شد. ما نیز خواستیم که وارد کعبه شویم اما نتوانستیم، بعد از چهار روز فاطمه که على را در دستانش داشت از کعبه بیرون آمد».[5]
واضح است که شکافته شدن دیوار کعبه ربطی به مسقف نبودن و یا ارتفاع کم آن – با فرض پذیرش – ندارد و هنگامی که چنین معجزهای رخ میدهد و زن حاملهای به درون خانه خدا فراخوانده میشود و دیوار آن خانه مقدس برایش شکافته شده و با روشی غیر عادی وارد آن میشود، همه نشان از یک امر فوق العادهای دارد که کرنش همگان را در برابر آن در پی دارد و اگر در برخی از گزارههای تاریخی آمده که مثلاً عدهای از دیوار کوتاه کعبه بالا رفته و از درون آن چیزی به سرقت بردهاند تأثیری در اصل ماجرا ندارد؛ چرا که شکافتهشدن دیوار یا باز شدن درب، ربطی به کوتاهی و بلندی دیوار ندارد و اجمالاً میدانیم که کعبه قطعاً دارای در بوده[6] و غیر از دزدان، مردم عادی حرمت کعبه را نگه داشته و از دیوار آن وارد نمیشدند و به همین دلیل، هنگامی که دیدند با تمام سعی و تلاش نمیتوانند از درب کعبه وارد شوند، دانستند که حکمتی در پی این ماجرا نهفته است[7] و چون فهمیدند که این معجزهای الهی است، به این اطمینان هم رسیدند که آنکه دیوار را برای فاطمه گشوده، او را در گرسنگی و تشنگی نخواهد گذاشت.
منبع: اسلام کوئست
[1]. غیر از موارد ذکر شده برای دیدن دیگر ادله اثبات ولادت امیر المؤمنین.
[2]. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص 483، حیدرآباد، 1324ق.
[3]. سبط بن جوزی، تذکره الخواص، ص 20، قم، منشورات الشریف الرضی، 1418ق.
[4]. به نقل از امینی، عبدالحسین، الغدیر، ج 6، ص 22، بیروت، دار الکتاب العربی، بیروت، بیتا.
[5]. حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداه، ج3، ص 441، بیروت، اعلمی، 1425ق.
[6]. منصب کلید داری کعبه که قبل از اسلام بوده به همین معنا است.
[7]. شیخ صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الأمالی، ص 132، تهران، کتابچی، 1376 ش.