آيات عظام امام، خامنهاى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمىشود و آن را تمام كند؛ ولى بهتر (احتياط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[1]

آية اللّه بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده)، از سر گيرد و براى نماز  و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[2]

آية اللّه تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[3]

آية اللّه سيستانى: غسل باطل نمىشود؛ ولى بنابر احتياط واجب بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد.[4]

آية اللّه مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[5]

آية اللّه وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[6]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، تحرير الوسيلة، ج 1، واجبات الغسل، م 19؛ توضيحالمسائل مراجع، م 386 ؛ خامنهاى، اجوبة، س 185 و نورى، توضيحالمسائل، م 387 و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م 8.

[2] – وسيلهالنجاة، ج 1، م 218.

[3] – منهاجالصالحين، ج 1، م 204.

[4] – توضيحالمسائل مراجع، م 386

[5] – همان، م 386.

[6] – توضيحالمسائل، م 392.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *