يكى از عوامل مهم و پيشتاز در ايجاد حضور قلب در نماز، دقت در گرفتن وضو و توجّه قلبى در آن هنگام است. در واقع وضوى كامل و با معرفت، ركن اساسى نماز خاشعانه و عارفانه است. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «بَنيِت الصَّلاةُ عَلى اَربِعَةً اَسُهمٍ سَهْم مِنها اِسباغ الوضوء، و سهمٌ منها الركوع و سَهمٌ منها السُّجود و سَهمٌ منها الخُشُوع»؛[1] «نماز بر چهار بخش بنا شد: گرفتن وضوى با نشاط كامل، ركوع، سجود و خشوع».

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «هر كس وضوى خوب بگيرد و دو ركعت نماز با ركوع و سجود كامل به جاى آورد و با خداى خود خلوت كند و بر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) درود فرستد؛ سپس حاجت خود را از خدا درخواست نمايد، هرگز نااميد و ناموفق نخواهد بود».[2]

شخصى از پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) درخواست كرد كه راهى به او بنماياند تا حضور قلب بيشترى در نماز پيدا كند؛ حضرت او را به شاداب گرفتن وضو فرمان داد؛ يعنى، وضو را با طراوت، نشاط و توجّه بگير.

شناخت اسرار وضو :

امام رضا (علیهالسلام) در جواب مسائل محمدبن سنان نوشت: «وضو كه به خاطر آن شستن وجه و ذراعين و مسح رأس و قدمين بر بنده واجب است، قيام بنده در ساحت و حضور پروردگار خود، و رو آوردن بنده به درگاه او  است با جوارح ظاهرى خود، و ملاقات نمودن بنده است با آن جوارح ظاهر، با «كرام الكاتبين» است.[3]

شستن صورت؛ يعنى، خدايا! هر گناهى كه با اين صورت (چشم و گوش و زبان) انجام دادهام، آن را شست و شو مىكنم كه با صورت پاك به جانب تو عبادت كنم و با پيشانى پاك، سر بر خاك سپارم.

شست دستها؛ يعنى، خدايا! از گناه دست شستم و گناهانى كه را با دستم مرتكب شدهام، دستم را تطهير مىكنم.

مسح سر؛ يعنى، خدايا از هر خيال باطل و هوس خام كه در سرم پروراندهام، سرم را تطهير مىكنم و آن خيالهاى باطل را از سر به دور مىاندازم.

مسح پا؛ يعنى، خدايا از جاى بد رفتن پا مىكشم و اين پا را از هر گناهى كه با آن انجام دادهام تطهير مىكنم.

اگر كسى نام مبارك حق تعالى را بر زبان بياورد، بايد دهان را تطهير كند. اين گوشهاى از اسرار وضو گرفتن است.[4]

امام خمينى(ره) وقتى مىخواست وضو بگيرد، دقت زيادى داشت كه آب كم مصرف كند. اين مراقبت در جزئىترين حركاتشان مشاهده مىشد. هميشه قبل از اذان ظهر جمعه غسل جمعه مىكرد و هيچ وقت غسل جمعه ايشان ترك نمىشد. هر وقت امام وضو مىگرفت، تمام  جزئيات وضو را رو به قبله انجام مىداد. حتى اگر دستشويى رو به قبله نبود. در هر مورد، از اينكه يك كف دست آب بر مىداشت، شير را مىبست و رو به قبله آب را به صورت يا دست مىزد. حضرت امام، بر مبناى تعهد و بنا به اعقتاد اسلامىشان، كوشش مىكرد همان را عمل كند كه مىفرمودند؛ مثلاً اگر وقت وضو گرفتن به يكى از اعضاى خانواده، تذكر مىداد كه آب را بيش از حد مصرف نكنيد، اين عمل را خودشان نيز دقيقاً انجام مىداد.[5]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:رحیم کارگر/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – مستدرك الوسائل، ج 1، ص 265.

[2] – بحارالانوار، ج 85، ص 324.

[3] – وسائل الشيعه، ج 2، ص 283.

[4] – عبداللّه جوادى آملى، اسرار عبادات، ص 20 و 21.

[5] – مام در سنگر نماز، ص 91.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *