نماز داراى حدود و معيارهايى است كه رعايت آنها و محافظت بر آنها، به حضور قلب در نماز كمك مىكند. هر نمازگزارى بايد اين حدود را بشناسد؛ چنان كه امام على (علیهالسلام)مىفرمايد: «مَنْ اَتَى الصَّلاةَ عارِفَاً بِحَقِّها غَفَرالله لَهُ»؛[1] «كسى كه نماز به جاى آورد؛ در حالى كه عارف به حق آن باشد، خداوند او را مىآمرزد».

در واقع حق نماز، به معناى به جاى آوردن آن، با شرايط و آداب كامل است و اين نماز كامل و تمام است كه معراج انسان و موجب صعود روح او به درجات عالى است. حضرت على بن الحسين (علیهالسلام) حق نماز را چنين بيان فرمود: «حق نماز اين است كه بدانى نماز، در آمدن به پيشگاه معبود يگانه است و تو در نماز پيش روى وى ايستادهاى؛ پس آنگاه كه بر اين حقيقت آگاه گرديدى، سزاوار آنى كه در نماز بايستى، ايستادن كسى كه خواهنده و ترسنده، بيمناك و اميدوار و مستمند و زارى كننده است و خداى را بزرگ مىدارد».[2]

امام صادق (علیهالسلام) نيز درباره حدّ و حدود نماز مىفرمايد: «نماز، كامل نمىشود؛ جز از كسى كه داراى وضوى كاملى بوده و نماز را بىكم و كاستى تمام كند و هيچ گونه بيگانگى و دورويى و انحراف در او نباشد. خدا را بشناسد و با شناخت كامل، مقابل او بايستد. خاضع و افتاده و استوار باشد. ميان اميدوارى و نااميدى، شكيبايى و نگرانى قرار گيرد؛ يعنى، در چنان حالى باشد كه گويا وعدههاى خداوند برايش عملى مىشود و از او طلب كمك و يارى و بخشش كند. اين نماز است كه انسان را از بدىها و زشتىها دور مىكند».[3]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:رحیم کارگر/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – بحارالانوار، ج 82، ص 207؛ تحف العقول، ص 117.

[2] – ر.ك: تحف العقول، ص 258؛ مستدرك سفينة البحار، ج 6، ص312.

[3] – بحارالانوار، ج 84، ص 250.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *