اين طور نيست كه فقط يك زن معصومه داشته باشيم، و آن هم وجود زهراى مرضيه (علیهاالسلام) باشد. ما دليلى بر عدم عصمت بعضى از زنهاى ديگر نظير زينب كبرى و حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) نداريم.

اينكه 124 هزار پيامبر همه مرد هستند براى اين است كه نبوّت و رسالت، كارهاى اجرايى دارد و خصوصيات بدنى و جسمى مردها به گونهاى است كه كارهاى اجرايى وظيفه مردها است. از طرف ديگر پشتوانه نبوت و رسالت، مقام ولايت است. كمال انسان در آن است كه بشود ولى الله و اين مقام اختصاصى به مرد يا زن ندارد.

زنان بزرگى نظير آسيه، مريم، حضرت زهرا، زينب كبرى و حضرت معصومه در عالم بودهاند و اينها هر كدام با حفظ مرتبه و درجه خاص خود مىتوانند به ولايت رسيده باشند.

نبوت و رسالت امر اجرايى است، اينكه زنى پيامبر نشده است براى اين است كه زن بايد با همه افراد جامعه تماس بگيرد، در جنگ و صلح فرماندهى جنگ را به عهده بگيرد. اين كار اجرايى براى زنان دشوار است. چنين نيست كه اگر پيامبران همه از جنس مرد بودند معنايش اين باشد كه كمال معنوى مخصوص مرد است، بلكه كمال معنوى مربوط به ولايت است و در ولايت الهى بين زن و مرد تفاوتى نيست، زن و مرد هر دو مىتوانند ولى الله شوند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *