قرآن كريم مىفرمايد: ما به فرشتگان امر كرديم بر آدم سجده كنند و همگان سجده كردند مگر ابليس: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ»[1] ظاهر آيه اين است كه ابليس از فرشتگان است اما به چند دليل معلوم مىشود كه فرشته نبود.

1 – قرآن كريم به صراحت مىفرمايد: شيطان از نوع جن بود و از راه و رسمبندگى خدا خارج بود. فِسْقْ يعنى خروج از طريق. در جاى ديگر خدا مىفرمايد: «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ»[2] ما جن را از آتش آفريديم. يا در جاى ديگر مىفرمايد: «أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»[3] شيطان گفت من بهتر از انسانم، چون مرا از آتش خلق كردى و او را از گِل. همه اينها نشان مىدهد كه شيطان جن است و از آتش آفريده شده است.

2 – قرآن درباره فرشتگان فرمود: «لا يَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ»[4] فرشتگانى كه حريم جهنم را حفظ مىكنند اهل نافرمانى نيستند چه رسد به فرشتگانى كه حريم بهشت را پاسبانى مىكنند يا فرشتگان عرش الهى. پس فرشته گناه نمىكند و شيطان فرشته نبود، اين پاسخ بخش نخست سؤال.

اما در پاسخ به قسمت دوم سؤال كه چگونه شيطان كه از جنس جن بود در جريان سجده ملائك بر آدم حاضر بود، بايد گفت اينكه قرآن فرمود: «قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلِيسَ»[5] اين علامت تغليب است يعنى اگر صد نفر از يك گروه در جايى باشند ولى در جمع آنها يك نفر غريبه باشد مثلاً نود و نه نفر دانشجو داشته باشيم و يك نفر غير دانشجو، موقعى كه صدا مىزنيم مىگوييم دانشجويان بيايند، آن يك نفر هم جزء اينها صدا زده مىشود. در فرهنگ محاوره اين غلبه كثير بر قليل رايج است. شيطان بقدرى عبادت كرده بود كه در جرگه فرشتگان و همراه آنان بود نه اينكه فرشته باشد.

عذاب شيطان :

با توجه به اين كه خلقت شيطان از آتش است، چگونه به آتش جهنم خواهد سوخت؟

خلقت اصلى شيطان از آتش است؛ اما عناصر ديگر نيز در تشكّل او دخالت دارد؛ مثل انسان كه اصل وجودش از خاك است، ولى عناصر ديگر نيز در وجودش به چشم مىخورد. خاك به صورت پوست و گوشت در آمده، ولى نيروى حساس و درك كنندهاى به او افاضه شده است كه درد را احساس مىكند.

اگر كلوخى به كلوخ ديگر زده شود، نرم مىشود؛ ولى چون درك ندارد، درد ندارد. اگر همين خاك درك داشت، حتما درد را احساس مىكرد.

شيطان نيز همين گونه است؛ يعنى از آتش و نيروى ادارك كننده خلق شده است. كار اين نيرو آن است كه اگر مؤثرى در وجود شيطان اثر گذاشت، آن را درك و احساس كند. بنابراين، خلقت شيطان از آتش است؛ ولى چون روح و قدرت درك دارد آتش جهنم او را مىسوزاند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره كهف18: آيه 50.

[2] – سوره حجر15: آيه 27.

[3] – سوره اعراف7: آيه 12.

[4] – سوره تحريم66، آيه 6.

[5] – سوره بقره2: آيه 34.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *