بوى خوش يكى از مهم ترين عوامل آراستگى است و سيره عملى پيامبران به ويژه پيامبر اسلام گواه اين مسئله است.[1]

رسول گرامى اسلام (صلیاللهعلیهوآله) آن چه را كه براى بوى خوش هزينه مىنمودند، بيشتر از آن بود كه در غذاى خود هزينه مىكردند.[2]

ايشان مشكدانى خوشبو داشتند كه چون وضو مىساختند با دست تر از آن مشك استفاده مىكردند و چون از منزل بيرون مىآمدند، همهكس از آن بو مىدانستند كه حضرت تشريف مىآورند.[3]

 

ائمه اطهار (علیهماالسلام) نيز در معطر كردن خود اهتمام داشتند، امام صادق (علیهالسلام) چنان از عطر استفاده مىنمود كه مكان نمازگزاردن وى در مسجد از بوى  خوش عطر ايشان قابل تشخيص بود.[4]

در احاديث مىخوانيم پيغمبر (صلیاللهعلیهوآله) با «مشك» خود را خوشبو مىفرمود، چندان كه «مشك» بر فرق سر حضرت برق مىزد و خود را به «مشك» و «عنبر» معطر مىفرمود و در شب تاريك پيش از آنكه ديده شود، از بوى خوشش شناخته مىشد.[5]

در سيره امام رضا (علیهالسلام) آمده است كه ايشان از «گلاب» و «مشك» استفاده مىكردند.[6]

پيشوايان معصوم بر بهره گيرى از عطر تاكيد فراوانى داشتند؛ پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) گاه به برخى از عطرها نيز اشاره مىفرمود از جمله توصيه مىنمود: «با بنفشه عطر بزنيد كه در تابستان خنك و در زمستان گرم است».[7]

 

در خصوص آداب و رسوم استعمال عطر نيز مىتوان به اين موارد اشاره نمود:

1 – عطر زدن به هنگام نماز موجب فضيلت يافتن نماز است و به كمال آن مىافزايد. امام صادق (علیهالسلام) در اين باره مىفرمايد: «نماز انسان معطر، بر هفتاد نمازى كه بدون عطر باشد، برترى دارد».[8]

2 – از امام صادق (علیهالسلام) نقل گرديده: هرگاه مىخواهى عطر استعمال كنى، بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الزِّينَةَ وَ الدِّينَ- وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّينِ وَ الشَّنَآن»؛[9] «بار خدايا من از تو زينت و دين مىخواهم و از زشتى و دشمنى بر تو پناه مىبرم».

3 – نيز شايسته است هنگام استعمال عطر بر محمد و آلمحمد (صلیاللهعلیهوآله)درود فرستاده شود.

البته آداب ديگرى مانند عطر به شارب و موى روى لب، عطر در اول صبح و هنگام رفتن به مسجد و اهداى عطر به ديگران وارد شده است.[10]

 

 

پی نوشت ها


[1] – الإمام الصّادق (علیهالسلام): «العطر من سنن المرسلين»، الكافى، ج6، ص 511.

[2] – «كَانَ رَسُولُ اللّه (صلیاللهعلیهوآله) ينْفِقُ عَلَى الطِّيبِ، أكْثَر مِمّا ينْفِقُ عَلى الطَّعامِ»؛ «پيامبر اكرم براى بوى خوش، بيشتر از غذاى خود هزينه مىكرد».

[3] – لوامع صاحبقرانى، ج2، ص 97.

[4] – «عَنِ الرِّضَا (علیهالسلام) كَانَ يعْرَفُ مَوْضِعُ جَعْفَرٍ (علیهالسلام) فِى الْمَسْجِدِ بِطِيبِ رِيحِهِ وَ مَوْضِعِ سُجودِهِ»، مسند الإمام الرضا (علیهالسلام)، ج2، ص: 374.

[5] – مكارم الأخلاق، ص 33.

[6] – بحارالأنوار، ج73، ص 142.

[7] – همان، ج73، ص 145.

[8] – الكافى، ج 6، ص 510.

[9] – بحارالأنوار، ج73، ص 145.

[10] – ر.ك: وسائل الشيعه، ج 2، ص141 باب اسْتِحْبَابِ التَّطَيبِ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *