نقش زنان در يارى حضرت

گفتنى است در مواردى كه يارى كردن مربوط به حالت جنگ و قيام و جهاد باشد، طبيعى است كه مردان بايد حضور فعالانهترى داشته باشند ؛ چرا كه خداوند با توجه به ويژگىهاى جسمى و روحى زنان و مردان، وظايف و تكاليف را قرار مىدهد و ويژگىها و مشكلات جنگ، به گونهاى است كه نه با جسم زن سازگارى دارد و نه با روح او همخوانى، لذا وظيفه جهاد از دوش آنان برداشته شده است، مگر در زمان ضرورت.

در روايتى هم كه به حضور سيزده زن اشاره شده بود، آمده كه آنان همان گونه كه همراه رسول خدا بودند فعاليت خواهند كرد. جالب اين است كه اين بانوان، از جمله كسانىاند كه از دنيا رفتهاند و در زمان ظهور باز خواهند گشت و به فعاليتهايى چون مداواى مجروحان و سرپرستى بيماران خواهند پرداخت.

طبرى در دلائل الامامة از امام صادق (علیهالسلام) نقل كرده كه كه اين سيزده زن عبارتاند از: قنواء دختر رشيد هجرى، ام ايمن، حبابه واليه، سميه، زبيده ام خالد، ام سعيد حنفيه، ام خالد جهنيه و…[1].

 

بر اين اساس يارى رساندن زنان به حضرت، تنها منحصر به جبهه جنگ و شهادت نيست، بلكه عرصههاى مختلفى چون عرصه فرهنگ، تربيت، اجتماع، و… را نيز در بر مىگيرد. حوزههايى كه در آنها ميدان يارى براى زنان، حفظ كرامت زن باز است و قطعا آنان در حكومت حضرت، مىتوانند در اين عرصهها نقش داشته باشند ؛ به عنوان نمونه در زمان فعاليت دجال، عدهاى از زنان به يارى او مىشتابند و او را تبليغ مىكنند ؛ اما در مقابل بانوان مسلمانى قرار دارند كه بر ضد دجال فعاليت دارند.

ابوسعيد خدرى مىگويد: «هر جا دجال قصد مىكند به آنجا برود، زنى به نام لئيبه (طيتبه)، پيش از او خود را به آنجا مىرساند و مىگويد دجال به سوى شما مىآيد، از او دورى جوييد و از عاقبت كارش برحذر باشيد».[2]

 

 

پی نوشت ها


[1] – دلائل الامامة، ص 314.

[2] – كنزالعمال، ج 14، ص 602 ؛ فتن ابن حماء، ص 151.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *