آيات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جايز است.[1]

آيهاللّه تبريزى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، رجوع به ديگرى جايز نيست.[2]

آيهاللّه صافى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، بنابر احتياط واجب رجوع به مساوى جايز نيست.[3]

آيهاللّه خامنهاى: بنابر احتياط واجب، رجوع به مساوى جايز نيست.[4]

آيات عظام مكارم و نورى: در خصوص مسائلى كه تقليد (عمل) كرده، رجوع به مساوى جايز نيست.[5]

آيات عظام بهجت و سيستانى:اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غير مرتبط به هم جايز است، براى مثال نمىتواند در مسائل احكام روزه مسافر باقى بماند و در احكام نماز رجوع كند.[6]

آيهاللّه وحيد: بايد به فتوايى عمل كند كه مطابق احتياط است و اگر احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مىتواند به فتواى ديگرى عمل كند.[7]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – فاضل، توضيحالمسائل، م 11؛ امام، تحريرالوسيله، ج 1، م 4.

[2] – استفتائات، س 11.

[3] – جامعالاحكام، ج 1، س 18.

[4] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س 31.

[5] – مكارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12.

[6] – وسيلهالنجاة، ج 1، م 4؛ سيستانى، تعليقات علىالعروة، م 11 و 13.

[7] – توضيحالمسائل، م 4.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *