آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، صافى، نورى و وحید: بازى با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است.[1]

آیات عظام بهجت و مكارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[2]

آیه اللّه  سیستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد ؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب بازى و این جایز نیست.[3]

آیه اللّه  فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد اشكال ندارد.[4]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – صافى، جامع الاحكام، ج1، س 1045 ؛ امام، استفتاءات، ج2، مكاسب محرمه ، س18 ؛ خامنه‏اى، اجوبه‏الاستفتاءات، س1116 ؛ نورى، استفتاءات، ج1، س559 و 560 ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج3، م19 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 981.

[2] – مكارم، استفتاءات، ج 1، س 541 و 544 ؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه ، س 9.

[3] – سايت، س 9.

[4] – جامع المسائل، ج1، س 951.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *