از اينكه به فكر هدايت ديگران هستيد، جاى خوشبختى است و داشتن چنين روحيه‏اى، بيانگر روحيه مسئوليت‏پذيرى و تعهّد و پايبندى شما به موازين شرعى است. اميدواريم كه همواره در صراط مستقيم، حافظ حريم الهى و الگوى مناسب براى هدايت جوانان باشيد. همان‏طور كه مى‏دانيد، اسلام براى جلوگيرى از گناه و نشر و گسترش كارهاى شايسته، راه كارهايى را ارائه مى‏دهد كه اگر از آن طريق، وارد عمل شويم، هم باعث جلوگيرى از گناه مى‏شود و هم خودمان از آلوده شدن به گناه مصون خواهيم ماند. راه‏كار اسلام تحت عنوان امر به معروف و نهى از منكر، وظيفه ما را مشخص نموده است و ما مجاز نيستيم، از هر راهى جلوى گناه ديگران را بگيريم! شما براى اينكه وظيفه خود را انجام داده باشيد، مى‏توانيد آن دختر را نهى از منكر كنيد. انجام چنين كارى، مستلزم طى كردن مراحلى است كه در زير به آن اشاره مى‏شود:

1 – مؤدبانه از او بخواهيد از آن گناه پرهيز كند.

2 – اگر تأثير نگذاشت، به صورت جدى‏ترى به او تذكر دهيد ؛ اگر ديديد برخورد مؤدبانه، منطقى و جدى شما موثر واقع نشد، مسئله را به مراجع ذى‏صلاح تذكر دهيد كه آنها اقدام كنند و وظيفه شما همين مقدار است. اگر مؤثر واقع شد، قطعا شما نزد خداوند اجر و پاداش داريد و اگر هم هدايت نشد، باز هم شما به دليل اينكه وظيفه شرعى خود را انجام داده‏ايد، نزد خداوند مأجور هستيد.

اما اينكه نوشته‏ايد: «آيا از طريق دوستى با او، مى‏توانيد جلو گناه او را بگيريد و باعث شويد كه او دخترى باحجاب و سنگين شود»، پاسخ منفى است! چه اينكه اولاً اسلام دوستى با نامحرم را منع كرده و فرموده است: با زنان يا دختران دوست نشويد. دوم اينكه، اين دوستى، مى‏تواند تبديل به دامى براى خود شما گردد و ما حق نداريم خودمان را با دست خودمان، به هلاكت اندازيم: «لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ».[1]

 

روزى امام صادق (علیه‏السلام)‏ ديد مردى از مغازه‏اى چيزى برداشت، از او پرسيد: چرا مرتكب اين عمل (دزدى) شدى؟ مگر نمى‏دانى دزدى گناه است! آن مرد در جواب امام گفت: مگر قرآن نخوانده‏اى؟ در قرآن آمده است كه اگر كسى يك گناه كند، خداوند فقط يك‏بار او را عذاب مى‏كند ؛ ولى اگر عمل خيرى انجام دهد خداوند ده برابر به او پاداش مى‏دهد! من با دزدى كردن يك گناه كرده‏ام ؛ ولى آنچه از طريق دزدى به دست آوردم، مى‏خواهم به ديگران (افراد نيازمند) صدقه بدهم و عمل دوم من چندين برابر ثواب دارد و يكى از ثواب‏ها را من جايگزين آن گناه مى‏كنم و بقيه ثواب‏ها نيز به نفع من است. امام (علیه‏السلام)‏ به او گفت: بله عمل خير، مانند صدقه دادن چندين برابر ثواب دارد ؛ ولى به شرط اينكه اين صدقه از راه حلال به دست آمده باشد، نه از راه حرام. بنابراين گر چه نيت شما خير است، ولى راهى كه انتخاب كرده‏ايد، نه تنها مشروع نيست ؛ بلكه وسوسه شيطان است و او مى‏خواهد شما را گرفتار كند! و شما را از طريق خيرخواهى و مذهبى فريب دهد. ارتباط زن و مرد نامحرم بسيار حساس، ظريف و در عين حال خطرناك است. روزى از عالم بزرگ مقدس اردبيلى پرسيدند: آقا اگر شما با يك زن نامحرم در يك اتاق قرار بگيريد، چه مى‏كنيد؟ او فرمود: به خدا پناه مى‏برم!! على‏رغم اينكه او يكى از بزرگان اهل تقوا و معنويت بود، قرار گرفتن در چنين شرايطى را براى خود خطرناك ديد. علت اينكه اسلام حتى قرار گرفتن زير يك سقف و در يك جاى تنها با زن نامحرم را – اگر احتمال گناه داده شود – حرام مى‏داند و اگر احتمال گناه نباشد، مكروه مى‏شمارد ؛ نشانگر حساسيت ارتباط بين زن و مرد نامحرم است، و راهى خطرناك است. پس بكوشيد فقط از طريق امر به معروف و نهى از منكر، وارد شويد ؛ آن هم در صورت مؤثر واقع شدن ؛ در غير اين صورت شما تكليفى نداريد.

 

 

پی نوشت


[1] – بقره 2، آيه 195.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *