آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل و وحید: در فرضى كه هنوز شخص از دنیا نرفته، استفاده از اعضاى او، قتل نفس محسوب مى شود و جایز نیست.[1]

آیه اللّه  خامنه اى: اگر استفاده از اعضاى بدن شخص یاد شده، باعث تسریع در مرگ وى شود، جایز نیست. در غیر این صورت اگر با اجازه قبلى او صورت گرفته باشد و یا نجات جان نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشكال ندارد.[2]

آیه اللّه  مكارم: اگر مرگ مغزى به طور كامل و مسلم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد – چنانچه براى نجات جان مسلمانى باشد – اشكال ندارد.[3]

آیه اللّه  نورى: آرى، جایز است ؛ ولى اگر میت در این باره وصیت نكرده باشد، باید این كار با اجازه مجتهد جامع شرایط انجام گیرد.[4]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – صافى، استفتاءات پزشكى، س 59 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2142 بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقه، م 24 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 2071 و 2058 و دفتر: امام.

[2] – اجوبة الاستفتاءات، س 1291.

[3] – مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1456.

[4] – نورى، استفتاءات، ج 1، س 995.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *