آفرينش آميخته با نظام صحيح، وجود يك سرى تفاوتها را ايجاب مىكند. براى مثال بدن انسان يك آفريده منظم است و نظاممندى آن، مستلزم وجود تفاوتهايى در ميان اعضا است. به همين دليل بايد سلولهايى همچون سلولهاى مغزى، در بدن رهبرى حركت عضلات و اعضاى بدن را بر عهده گيرد و سلولهاى محكم استخوانى استقامت بدن را حفظ كند. اين امتيازات كه براى ايجاد يك سازمان منظم نهايت لزوم را دارد ساده نيست؛ بلكه توأم با يك سرى كار ويژهها و مسئوليتهاى متناسب با امتيازات است. بنابراين همانگونه كه پيامبران و رهبران بشريت امتيازاتى دارند، مسئوليتهاى بزرگى نيز بر عهده دارند و مشكلات طاقتفرسايى را بايد تحمل كنند، چنان كه تاريخ زندگى پيامبران و امامان گواه اين مطلب است؛ در حالى كه ديگران مسئوليتهاى كمترى دارند. بنابراين در اين امتيازات هيچ تبعيضى وجود ندارد، زيرا:

اولاً، مبتنى بر استحقاقها است و يكى از شرايط استحقاق افعال اختيارى آنها است كه خداوند از ازل بدان آگاه است.

ثانيا، لازمه رهبرى جامعه، دادن امتيازات توأم با مسئوليت به افراد ذىصلاح است و اين نوعى لطف به بشريت و در جهت خير و سعادت آنها است.

ناگفته نماند در برابر امتيازاتى كه پيامبران دارند، علاوه بر مسئوليت بيشترى كه دارند؛ در برابر كمترين كوتاهى، شديدترين سختىها متوجه آن مىگردد.

به طور مثال حضرت يونس (علیهالسلام) گرچه براى هدايت قومش بسيار تلاش كرد؛ اما به جهت آنكه صبر و حوصله لازم را بر خود هموار نكرد، خداوند او را در تاريكىهاى دريا و شكم ماهى گرفتار كرد.[1]

همچنين حتى درباره پيامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) كه محبوبترين پيامبران نزد خداوند است در قرآن مجيد مىخوانيم: «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ فَما مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزِينَ».[2]

البته از پيامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) چنين كوتاهى سر نزد؛ بلكه بيش از حد انتظار نيز براى هدايت مردم دلسوزى و تلاش مىكرد، تا آنجا كه خداوند فرمود: «طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى».[3]

در حقيقت اين ويژگىهاى اختيارى پيامبران بوده كه قابليت مسئوليتپذيرى آنان را نشان مىدهد و خداوند متعال با علم به آينده اينان، مسئوليت پيامبرى را بر عهده ايشان نهاده است. چنان كه در قرآن مىخوانيم: «اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللّهِ وَ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما كانُوا يَمْكُرُونَ»؛[4] «و چون آيتى برايشان بيايد، مىگويند: «هرگز ايمان نمىآوريم تا اينكه نظير آنچه به فرستادگان خدا داده شده است به ما [نيز] داده شود.» خدا بهتر مىداند رسالتش را كجا قرار دهد. به زودى، كسانى را كه مرتكب گناه شدند، به [سزاى] آنكه نيرنگ مىكردند، در پيشگاه خدا خوارى و شكنجهاى سخت خواهد رسيد».

 

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

 

پی نوشت ها


[1] – ر.ك: انبياء 21، آيه 87.

[2] – حاقه 69، آيات 47 – 44 .

[3] – طه 20، آيات 2 – 1 .

[4] – انعام 6، آيه 124 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *