اولاً، خود حالت تباكى و حزن و اندوه داشتن در هنگام ذكر مصيبت، امرى ارزشمند است؛ چنان كه در روايات بدان تصريح شده است.[1]

 ثانيا، منشأ گريه ارزشى، معرفت است؛ ازاين رو اگر احساس مى كنيم كه در هنگام ذكر مصيبت، حالت گريه نداشته و اشكى از چشمانمان جارى نمى شود، حتى قلبمان نيز متأثر و اندوهگين نمى گردد ـ البته به شرط آن كه مطمئن باشيم نداشتن اشك ريشه در عوارض جسمانى ندارد ـ بايد زمينه هاى ايجاد و توسعه معرفت به اهل بيت (عليهم السلام)  را در خود تقويت كرده و موانع معرفت را از ميان برداريم.

 زمينه هاى ايجاد و توسعه معرفت به اهل البيت (عليهم السلام)  عبارت است از:

1 – مطالعه تاريخ زندگانى آنان،

2 – مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان،

3 – شناخت خدا؛ زيرا آنان تجلى گاه اوصاف الهى اند وبا شناخت خدا و اوصاف او، مى توان فضايل آنان را دريافت.[2]

 موانع معرفت؛ عمدتا به عملكرد ما برگشته، موجب قساوت قلب مى شود[3] و موجب مى گردد كه حتى احساسات و عواطف ما در سيطره عقل ما نباشد. اين موانع عبارتند از:

1 – زياد سخن گفتن درغير ذكر خدا،[4]

2 – گناه زياد،[5]

3 – آرزوى زياد،[6]

4 – گوش سپارى به امور لهو،[7]

5 – جمع كردن مال،[8]

6 – ترك عبادات،[9]

7 – همنشينى با افراد گمراه و ستمگر،[10]

8 – همنشينى با افراد فرومايه و پست،[11]

9 – خنده زياد.[12]

 براى از بين رفتن قساوت قلب، در روايات امورى ذكر شده كه مهم ترين آنها عبارت است از:

1 – ياد مرگ،[13]

2 – پند و اندرز،[14]

3 – تفكر در آيات الهى، قيامت و حال خويشتن،[15]

4 – همنشينى با انديشمندان،[16]

5 – معاشرت با اهل فضل،[17]

6 – گفت و گوى علمى،[18]

7 – اطعام تهى دستان،[19]

8 – مهربانى و محبت به ايتام،[20]

 

10 – ذكر فضايل و مناقب و مصائب اهل بيت (عليهم السلام)،[21]

11 – قرائت قرآن،[22]

12 – استغفار.[23]

 مهم تر از تمامى اين امور، آن است كه از خداوند متعال عاجزانه بخواهيم: به ما چشم اشك بار عنايت كند و در اين ميان، اهل بيت (عليهم السلام)  را واسطه قرارداده و از خود آنان نيز استمداد جوييم.

چون زتنهايى تو نوميدى شوى

 زير سايه يار خورشيدى شوى

رو بجو يار خدايى را تو زود

 چون چنان كردى خدا يار تو بود[24]

 

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نویسنده:گروه مؤلفان


[1] – خصائص الحسينيه، ص 142 و وسائل‌الشيعة، ج 4، ص 1121، ص 1124.

[2] – نگا: آيين مهرورزى، بخش محبت به اهل‌بيت عليهم‌السلام.

[3] – «من علامات الشقاء جمود العين» [حضرت رسول صلى‌الله‌عليه‌و‌آله]، ميزان‌الحكمه، ج 1، ص 455، روايت 1845 و قال على (عليه‌السلام) : «ما جفت الدموع الا لقسوة القلوب و ما قست القلوب الالكثرة الذنوب». [همان، ص 455، روايت 18406].

[4] – بحارالانوار، ج 71، ص 281.

[5] – همان، ج 70، ص 55.

[6] – همان، ج 78، ص 83.

[7] – بحارالانوار، ج 75، ص 370.

[8] – مستدرك‌الوسائل، ج 2، ص 341.

[9] – تنبيه الخواطر، ص 360.

[10] – بحارالانوار، ج 1، ص 203.

[11] – همان، ج 77، ص 45.

[12] – همان جا.

[13] – همان، ج 14، ص 309.

[14] – همان، ج 77، ص 199.

[15] – همان، ج 78، ص 115.

[16] – همان، ص 308.

[17] – معجم الفاظ غررالحكم، ص 863.

[18] – بحارالانوار، ج 1، ص 203.

[19] – مشكاه‌الانوار، ص 107.

[20] – همانجا.

[21] – همانجا.

[22] – همان، خ 176.

[23] – بحارالانوار، ج 93، ص 284.

[24] – مثنوى، دفتر 2، ابيات 22 و 23.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *