چنانكه در مطالب گذشته، يادآورى شد، مرتبه نازل و بدل اضطرارى حكومت دينى، آن است كه در روند سياستگذارى، اعمال قدرت و در فعاليتهاى سياسى و اجتماعى، قوانين دينى را رعايت كند. چنين چيزى هر چند در قانون اساسى پس از مشروطيت، به گونهاى پيشبينى شده است؛ اما كسانى كه در عمل قدرت سياسى را در دست داشتند؛ نه تنها هيچگونه وفادارى به احكام دينى نداشتند؛ بلكه عملاً برنامههاى ضداسلامى ديكته شده از سوى غرب را اعمال مىكردند.

بنابراين نمىتوان آن رژيمهاى فاسد را «دينى» به حساب آورد. بلى اگر بتوان با تعيين شاخصهاى دقيق، به مطالعه ميزان رعايت قوانين اسلامى در حكومتهاى پيشين پرداخت؛ آن گاه مىتوان گفت كه چند درصد هماهنگ با اسلام و چند درصد غيراسلامى بودهاند.

 

پرسش و پاسخ های دانشجویی پیرامون حکومت دینی/ مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *