اول – ابن ابي الحديد معتزلي نقل مي كند: گروه بسيارى از اصحاب پيامبر (ص) همراه على (ع) بودند كه از پيامبر (ص) شنيده بودند كه معاويه را پس از مسلمان شدن او لعن مى‏كرد و مى‏فرمود: معاويه منافقى كافر و دوزخى است. اخبار در اين باره مشهور است( جلوۀ ‏تاريخ ‏در شرح‏ نهج‏البلاغه‏ ابن‏ابى‏الحديد، ج 7، ص 220، ناشر نشر نى، تهران، چاپ دوم)

 

دوم – امام (ع) در پاسخ به تهديد معاويه در نامه خود به او چنين مي نويسد: پس از حمد خدا نوشته‏اى همگى با هم (قبل از اسلام) مهربان و متحد بوديم )ولى ميان ما و شما بر اساس ايمان و كفر قبلاً جدائى افتاد ما ايمان (به رسول خدا (ص) و بارى تعالى و…) آورديم و شما كافر شديد. اينك ما در مسير حق استوار مانده‏ايم و شما منحرف گرديده‏ايد. هر كس از شما اسلام آورد از روى ناچارى بود؛ زيرا در آغاز اسلام با رسول خدا (ص) سر جنگ داشتيد. ( ترجمۀ نهج‏البلاغه (زمانى)، ص 819 و 820، نامه 64، ناشر مؤسسه انتشارات نبوى، چاپ دوازدهم، تهران1378)


سوم .زماني كه در كلاس درس عبدالرزاق صنعاني كه به گفته ذهبي از علماي موثق است نام معاويه به ميان آمد گفت: لا تقذر مجلسنا بذكر ولد ابي سفيان جلسه ما را با بردن نام آل ابي سفيان آلوده نكن.(ميزان الاعتدال ج2 ص610)


چهارم. يحيي بن عبدالحميد حماني كه ابن معين و ديگران او را موثق دانسته اند مي گفت :كان معاويه علي غير مله الاسلام دين و آيين معاويه اسلام نبود(ميزان الاعتدال ج4 ص392)
پنجم. هنگامی که امام بیهقی شنید بعضی میگویند :معاویه در اثر جنگ با علی(علیه السلام)از ایمان خارج شد،گفت:خیرمطلب چنین نیست،چون معاویه مومن نبوده و داخل در ایمان نشده بود،تا از ان خارج شود،بلکه در زمان پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) از کفر به نفاق امد(یعنی جز منافقین شد)و پس از رحلت پیامبر به کفر اصلی برگشت(الکامل (الطبری)جلد 2 صفحه 204 باب 27 فصل 2 الکنی / الالقاب جلد 2 ص 144)


ششم. عبيد الله بن موسي كه شديدا مورد وثوق و اعتماد احمد بن حنبل بود اجازه نمي داد كسي كه هم نام معاويه باشد در مجلس درس او حاضر شود و اگر كسي به اين نام شركت مي كرد تا جلسه را ترك نمي كرد استاد درس را آغاز نمي كرد.(سير اعلام النبلاء جلد ۹ صفحه ۵۵۹)


هفتم. نسائي كه از دانشمندان بزرگ اهل سنت و صاحب كتاب سنن نسائي است معاويه را به شدت مبغوض مي داشت و هيچ فضيلتي براي او قائل نبود به طوري كه وقتي درشام از او پرسيدند از فضائل معاويه براي ما بگو او پاسخ داد: لا اعرف له الا لا اشبع الله بطنه من براي معاويه فضيلتي نميشناسم مگر اين حديث پيامبر(ص) كه خطاب به او فرمود: خداوند شكمش را سير نكند .
هشتم. علی بن جعد میگفت: همانا دنیا را ترک گفت معاویه در حالی که دینش غیر از اسلام بود)سمعت علی بن الجعد یقول: مات والله معاویه علی غیر الاسلام(المسائل بروایه اسحاق بن ابراهیم ص408- ح ش1866- دارالموده) علی بن الجعد کسی است که در اکثر کتب اهل سنت چندین روایات از او بیان شده است.

 

منبع:پرسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *