درك صفات نامحدود الهى

پرسش اصلى آن است كه: آيا عقل بشرى قادر است بفهمد ذات خداوند، داراى چه صفاتى است؟ كدام يك لايق و شايسته ذات او است و چه صفاتى اينطور نيست؟ چرا عقل قادر به درك اوصاف الهى نيست و هر چه در اين زمينه بگويد، يا براى خويش ترسيم كند، احتمالات است؟

متكلمان به اين پرسش، پاسخهاى گوناگونى دادهاند كه در اين مجال اندك، نمىتوان به نقد و بررسى آنها پرداخت. از آنجا كه سخن علامه طباطبايى در اين ميان، نظرى كامل و متقن است، به تحليل ديدگاه ايشان در پاسخدهى به اين پرسش اساسى، اكتفا مىكنيم.

عقل بشرى، قادر است اوصاف خداوند را دريافته و علاوه بر درك آن، به بررسى آن نيز بپردازد؛ زيرا اگر عقل ما چيزهايى از قبيل علم، قدرت، حيات و … را براى خداىتعالى اثبات مىكند، يا موجودات را مستند به وى مىداند و يا  صفات فعلى ـ از قبيل رحمت، مغفرت، رزق و انعام، هدايت و غير آن ـ را براى او قائل مىشود؛ همه از اين جهت است كه در خود، نمونهاى از آن كمالات را سراغ دارد. نيز از آنجا كه معطى كمال، محال است كه فاقد آن كمال باشد؛ وجود چنين اوصاف كماليهاى در مخلوقات، نشانه آن است كه مبدأ و منشأ اصلى موجودات (خداوند)، داراى آن كمالات است. در عين حال ادعا نمىكنيم كه عقل به كنه ذات و صفات خداوند احاطه دارد؛ بلكه اعتراف مىكنيم آنچه را كه ما با عقل خود، براى او اثبات و توصيف مىكنيم، غير از آن است كه در خداى تعالى است؛ مثلاً علمى كه ما براى خدا اثبات و او را بدان توصيف مىكنيم ـ از آنجايى كه ما خود محدود هستيم ـ محدود است؛ در حالى كه خداى متعال بزرگتر و برتر از آن است كه حدى، او را در خود محدود سازد. اين مفاهيم، آينههاى محدودى است كه نمىتواند وجود بىكران پروردگار را منعكس سازد. اما اين امر، باعث نمىشود كه تشخيص عقل را در اين باره معتبر ندانيم. عقل ما قادر به ادراك صفات هست؛ ولى به اندازه و حد توانايى عقل بشر. انسان در شناخت خداوند سبحان، مثل كسى است كه دو دست خويش را به آب دريا نزديك كند و بخواهد از آن بنوشد؛ او فقط مىخواهد خود را سيراب سازد و ابدا مقدار برايش مطرح نيست و نمىتواند بيشتر از اندازه دو دستش از دريا آب بردارد».[1]

 

صفات سلبى خدا

ما به اندازه فهم و عقل خود، اوصاف خداوند را مىفهميم؛ اما براى آنكه اين مفاهيم نسبت به خداوند متعال، معانى حقيقى و برتر از فهم ما داشته باشد؛ از  صفات سلبى استفاده كرده، كمبود فهم خود را نسبت به اوصاف الهى جبران مىكنيم و در عين اينكه مىگوييم: خدا عالم، قادر و حىّ است و اضافه مىكنيم: خداوند در وصف نمىگنجد و بزرگتر از آن است كه در چهارديوارى اوصاف و تحديدهاى ما، محصور گردد و اين خود ما را به حقيقت امر نزديك مىسازد.[2]

بر اين اساس ما معتقديم: اين مفاهيم، از جنس همان معانى و مفاهيمى است كه درك و تعقّل مىكنيم و آنچه را كه برخى مدعى شدهاند ـ كه تمامى اين اوصاف و اسماى الهى، مجازهاى مفرد يا استعارههاى تمثيلىاند ـ قبول نداريم؛ زيرا مثلاً ما از دو جمله «زيد دانست» و «خداوند دانست»، يك چيز مىفهميم و آن، روشن بودن معلوم نزد عالم است. چيزى كه هست، ما مىدانيم آگاهى و علم «زيد»، فقط به واسطه صورت ذهنى است كه نزد او است و چنين صورتى براى خداوند ممتنع است؛ زيرا در آنجا ذهنى نيست. اما اين ويژگى مربوط به «مصداق» علم است و موجب دگرگونى مفهوم نمىشود. بنابراين، مفهوم، يك مفهوم است و ويژگىهاى مصداقى دخالتى در مفهوم ندارد. پس ضابطه عمومى در تبيين صفات خداوند آن است كه مفاهيم آنها را از ويژگىهاى مصداقى و به عبارت ديگر، از ابعاد عدمى و نقص به واسطه صفات سلبى، خالى سازيم.[3]

نتيجه آنكه: ما از صفات خدا، همان معانى را مىفهميم كه از صفات انسان در مىيابيم و چنان كه عقل قادر است آن صفات را در مورد انسان درك كند، در باب صفات خداوند متعال نيز قادر به چنين دركى است. منتها به دليل تفاوت درجه در مصداق ميان انسان و خداوند، شائبه نقص در صفات الهى، به  وجود مىآيد كه ما به كمك صفات سلبى، اين شبهه را از بين مىبريم. بدينوسيله با كمك از صفات ايجابى و سلبى، علاوه بر آنكه دگرگونى در مفهوم ايجاد نمىكنيم؛ بلكه آن را به مصداق حقيقى و واقعى رهنمون مىسازيم و مىگوييم: خداوند موجود است؛ ولى نه وجودى مانند مخلوقات؛ خدا علم دارد، اما نه مثل علم موجودات؛ قدرت دارد، نه از اين قدرتها؛ حيات دارد، نه از اين حياتها و … .[4]

 

پرسش و پاسخ های دانشجویی پیرامون خداشناسی/ مؤلف:محمدرضا کاشفی

دفتر نشر معارف


پی نوشت ها

[1] – سيدمحمدحسين طباطبايى، مجموعه رسائل، ص 227.

[2] – الميزان، ج 8، ص 57 و ج 6، ص 102 ـ 100؛ مجموعه رسائل، صص 224 ـ 226؛ اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، ص 125 و

[3] – نگا: سيدمحمدحسين طباطبايى، رسائل توحيدى، ترجمه و تحقيق على شيروانى، ص 54 و 55.

[4] – نگا: اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، صص 105 ـ 110.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *