به اعتراف خود خلفا، منافقان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)با خلفا همکاری کرده اند. در مقابل سه خلیفه اول هم به آنان با دادن پست و مقام و .. خدمتشان را جبران کردند. چنانکه امیرمومنان علی علیه السلام در خطبه 210 نهج البلاغه می فرماید:

ثم بقوا بعده عليه و آله السلام، فتقربوا إلي أئمة الضلالة و الدعاة إلي النار بالزور و البهتان، فولّوهم الأعمال و جعلوهم حكاما علي رقاب الناس و أكلوا بهم الدنيا.
آنان(منافقان) پس از پيامبر (صلي الله عليه و سلم) باقي ماندند و به پيشوايان گمراهي و دعوت ‌كنندگان به آتش، با دروغ و تهمت نزديك شده، اين پيشوايان گمراهي هم به آنها حكومت بخشيدند و به آنها منصب دادند و بر گردن مردم سوار كردند و پيشوايان گمراه به وسيله آنان به دنيا رسيدند. (نهج البلاغه محمد عبده، ج 2، ص 189 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبي الحديد المعتزلي، ج 11، ص 38 ـ المعيار و الموازنة لأبو جعفر الإسكافي، ص 302.)

 


جالب اين‌كه وقتي به خليفه دوم اعتراض مي‌كنند كه چرا شما منافقين را به كار گرفتيد و به آنها مسئوليت داديد؟ مي‌گويد: نستعين بقوة المنافق و إثمه عليه. من از نيروي منافقين در حكومتم استفاده مي‌كنم و گناه نفاق به گردن خودشان است. (المصنف لإبن أبي شيبة الكوفي، ج 7، ص 269، ح 120 ـ السنن الكبري للبيهقي، ج 9، ص 36 ـ كنز العمال للمتقي الهندي، ج 4، ص 614، ح 11775.) یا وقتي حذيفه به خليفه دوم مي‌گويد: به چه مجوزي از قرآن و سنت، از منافقين استفاده مي‌كني و آنها را در رأس كارها قرار داده‌اي؟ عمر گفت: إني لأستعمله لأستعين بقوته ثم أكون علي قفائه. من از نيروي آنها استفاده مي‌كنم و مراقب آنها هستم. (كنز العمال للمتقي الهندي، ج 5، ص 771، ح 14338 ـ الاستذكار لإبن عبد البر، ج 3، ص 202 ـ الفايق في غريب الحديث لجار الله الزمخشري، ج 3، ص 115 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبي الحديد المعتزلي، ج 12، ص 126.) خيلي عجيب است! آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نمي‌توانست اين كار را بكند؟! قرآني كه بسیاری از آیات آن درباره نفاق و منافقين است و مي‌فرمايد: إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ. سوره نساء / آيه 145. إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُون‏. سوره توبه / آيه 67. وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقينَ لَكاذِبُون‏. سوره منافقون / آيه 1. آيا اينها همه كنار رفت؟!
لذا حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) اين قضايا را مي‌بيند و مي‌فرمايد: ظهرت فيكم حسكة النفاق و سمل جلباب الدين. با رفتن پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، عداوت‌ها و تيغ‌هاي نفاق در ميان شما صحابه آشكار و ظاهر شد و آن دين و معنويت در شما كهنه شد.

 

 

منبع:پرسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *