شأن نزول و محتوای سوره طور چیست؟

پاسخ اجمالی

 

1 – اکثر آیات قرآن بدون آن‌که به حادثه‌ی خاصی مربوط باشند، نازل شده‌اند؛ یعنی شأن نزول خاصّی ندارند، ولی پاره‌ای دیگر از آیات و سوره‌ها دارای سبب نزول یا شأن نزول هستند؛ از این‌رو، آیات و سوره‌های قرآن کریم بر دو قسم‌اند.

الف. دسته‌ای از آنها بدون این‌که رویدادی رخ داده و پرسشی مطرح شده باشد، نازل شده‌اند؛ مانند برخی از آیات و سوره‌هایی که مردم را به اندیشه توحیدی، اعتقاد به مبداء، معاد، نبوّت، اصول عالی اخلاقی و رفتار پسندیده انسانی دعوت می‌‌کنند، یا از تفاصیل و جزئیات عالم پس از مرگ، برزخ، قیامت و احوال نیکان و بدان گزارش می‌دهند، و یا برخی از آیاتی که تاریخ و قصص پند آموز امت‌های گذشته و فرجام کار هر گروه را نام می‌برد.[1] این دسته از آیات و سوره‌ها شأن نزولی ندارند.

ب. دسته‌ی دیگر از آیات، در پی حادثه و یا واقعه‌ای که رخ داده و یا پرسشی که مطرح شده نازل شده‌اند.

در اصطلاح مفسران و دانشمندان علوم قرآنی، به آن رویداد یا پرسشی که به اقتضای آن، یک یا چند آیه و یا یک سوره از قرآن کریم نازل شده است، سبب و شأن نزول می‌گویند،[2] و این آیات و سوره‌ها دارای شأن نزول هستند.

 

2 -گفتنی است که سوره طور در ردیف دسته‌ی اوّل از سوره‌ها است؛ یعنی محتواى سوره طور و بحث‌هاى آن به طور کلی روى مسئله‌ی معاد و سرنوشت نیکان و پاکان از یک سو، و بدان و مجرمان در روز قیامت، از سوى دیگر است؛ از این‌رو شأن نزولی برای آن ذکر نشده است.

 

3 – علت نام‌گذارى این سوره به «طور» به تناسب نخستین آیه آن؛ یعنی کوه طور است.

 

4 – محتواى سوره طور در مجموع پیرامون این مطالب است.

 

الف. آیات نخستین سوره که با سوگندهاى پى در پى شروع مى‏شود، بحث از عذاب الهى و نشانه‌‏هاى قیامت، آتش دوزخ و کیفر کافران مى‏کند.[3]

ب. بخش دیگرى از این سوره نعمت‌هاى بهشتى و مواهب الهى را که در قیامت در انتظار پرهیزکاران است، به صورت مشروح برمى‏شمرد، و یکى را پس از دیگرى مورد توجه قرار مى‌‏دهد که در حقیقت به بیشتر نعمت‌‌هاى بهشتى در این بخش از سوره اشاره شده است.[4]

ج. در بخش دیگرى از این سوره، از نبوت پیامبر اسلام(ص) سخن مى‌‏گوید، و اتهاماتى را که دشمنان براى او ذکر مى‌‏کردند بیان می‌کند، و به طور فشرده به آن پاسخ مى‏‌دهد.[5]

 

د. در بخش چهارم به مسئله توحید پرداخته و با استدلالى روشن این مسئله را تبیین کرده است.[6]

هـ. در بخش دیگر سوره، باز به مسئله معاد و پاره‏اى از مشخصات روز قیامت می‌پردازد.[7]

ی. سرانجام در آخرین بخش سوره که دو آیه بیشتر نیست با دستوراتى به پیامبر گرامى اسلام(ص) در زمینه‌ی صبر و استقامت، تسبیح و حمد پروردگار و وعده حمایت او از سوى خداوند، بحث‌‏هاىش به پایان مى‌رسد.[8]

 

 

 

منبع:اسلام کوئست


[1]. سعیدی روشن، محمد باقر، اسباب یا زمینه‌های نزول آیات قرآن، ص 18، انتشارات یمین، 1376ش.

[2]. رجبی، محمود، روش تفسیر قرآن، ص 119، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1385.

[3]. آیه 1 تا 16.

[4]. آیه 17 تا 28.

[5]. آیه 29 تا 34.

[6]. آیه 35 تا 43.

[7]. آیه 44 تا 47.

[8]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏22، ص 407- 408، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *