آیة الله خامنهای: باید عرف هر دو مکان رعایت شود؛ به این معنا که اگر این وسیلهها در یکی از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بودهاند، بازی با آنها حرام است.[1]
آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، صافی، نوری و وحید: باید عرف هر دو مکان رعایت شود، بنابراین اگر تنها در بعضی از شهرها هم از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن جایز نیست.[2]
آیت عظام سیستانی فاضل و مکارم: اگر در عرف محل (شهر) خود آنها از آلات قمار محسوب میشود، بازی با آن جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.[3]
منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)
[1]ـ خامنهای، اجوبة الاستفتائات، س 1126.
[2]ـ تبریزی، الاستفتائات، س 981؛ دفتر: امام، بهجت، صافی، نوری و وحید.
[3]ـ سیستانی، سایت (قمار)، س 4؛ دفتر: فاضل و مکارم.