منظور از مراسم خاكسپارى، مراسم اسلامى، همانند غسل دادن مرده، كفن كردن او، حنوط، تشييع جنازه، نماز بر ميت و تدفين اوست.
غسل ميت
ميت سه غسل داده مىشود كه اولى با آب سدر، دومى با آب كافور و سومى با آب خالص است.
تكفين
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) را در سه لباس، كفن كردند كه يكى از آنها برد قرمز رنگ و دولباس ديگر، سفيد صحارى بود. [1]نيز در روايتى چنين آمده كه سنت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) آن است كه ميت با عمامه دفن شود كه البته عمامه جزء آن سه لباس نمىباشد. [2]
اما درباره رنگ كفن، در دو حديث از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) چنين نقل شده است كه آن حضرت فرمود: «مردگانتان را در پارچه سفيد رنگ كفن كنيد» . [3]
حنوط
حنوط عبارت است از گياه خوشبويى كه به مرده مىزنند تا از هم متلاشى نشود و بر بوى خوش باقى باشد. [4]در روايات فراوانى از كافور به عنوان حنوط پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) ، حضرت على (عليه السلام) و حضرت فاطمه (عليها السلام) سخن به ميان آمده است. [5]
نماز بر ميت
نماز بر ميت در حقيقت نوعى دعاست.
تشييع جنازه
پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) فرموده است كه هنگام تشييع، پشت جنازه حركت نماييد نه اينكه مانند اهل كتاب در جلوى جنازه راه برويد. [6]نيز فرموده است كه دنبال جنازه، سواره حركت نكنيد. [7]
و) تدفين
ز) مراسم بعد از تدفين
بعد از تدفين نيز آداب و رسومى برقرار بود كه بعضى از آنها عبارت است از:
تسليت به بستگان مرده، نزديكان مرده، نوحهسرايى بر مرده ،تهيه غذا براى مصيبت زدگان، زيارت قبور
منبع: کتاب کوفه از پیدایش تا عاشورا؛ نویسنده: نعمت الله صفری فروشانی؛ نشر مشعر
[1] وسائل الشيعه، ج ١، ص ٧٢۶. خصوصيات و ويژگىهاى اين لباسها در بخش لباس خواهد آمد.
[2] وسائل الشيعه، ج ١،ص ١.
[3] وسائل الشيعه، ج ١، ص ٧۵٠.
[4] لسان العرب، ج ٣، ص ٣۶٠؛ فرهنگ فارسى معين، ج ١، ص ١٣٧۶.
[5] وسائل الشيعه، ج ٢، ص ٧٣٠.
[6] وسائل الشيعه، ج ٢، ص ٨٢۵.
[7] وسائل الشيعه، ج ٢، ص ٨٢٧.