غدير يک مسئله جاري در همه عوالم و همه اعصار است و نه يک مسئله تاريخي که دورانش گذشته باشد، مسئله فراتر از اثبات غدير و بلكه بحثي فراگير نسبت به همه عرصه‏‌هاي حيات است. اين مسئله حتي محدود به ولايت باطني انسان‏‌ها هم نيست بلكه سرپرستي همه‌جانبه حيات بشر اعم از حيات فردي، اجتماعي و تاريخي در همه ادوار را شامل مي‏‌شود.

 

بنابراين بايد موضوع درگيري نبي اکرم (ص) را به خوبي تبيين كرد. آيا علت اين درگيري حکومت موروثي بوده؟ اقامه شريعت و عملي شدن احکام فقهي بوده و يا درگيري فراتر از اينهاست. مسئله، درگيري جريان کلمه توحيد است.

 

تحقق کلمه توحيد در حيات ظاهري و باطني انسان منوط به تحقق ولايت است؛ همان ولايت ولي الله كه طريق جريان توحيد در عالم است. اين نزاع را بايد خوب تشخيص داد و فهميد كه ما به النزاع چيست و عرصه نزاع کجاست. بايد فهميد كه اين نزاع مربوط به سال ۱۱ هجري نیست، بلکه مربوط به همه تاريخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *