غدير يک مسئله جاري در همه عوالم و همه اعصار است و نه يک مسئله تاريخي که دورانش گذشته باشد، مسئله فراتر از اثبات غدير و بلكه بحثي فراگير نسبت به همه عرصههاي حيات است. اين مسئله حتي محدود به ولايت باطني انسانها هم نيست بلكه سرپرستي همهجانبه حيات بشر اعم از حيات فردي، اجتماعي و تاريخي در همه ادوار را شامل ميشود.
بنابراين بايد موضوع درگيري نبي اکرم (ص) را به خوبي تبيين كرد. آيا علت اين درگيري حکومت موروثي بوده؟ اقامه شريعت و عملي شدن احکام فقهي بوده و يا درگيري فراتر از اينهاست. مسئله، درگيري جريان کلمه توحيد است.
تحقق کلمه توحيد در حيات ظاهري و باطني انسان منوط به تحقق ولايت است؛ همان ولايت ولي الله كه طريق جريان توحيد در عالم است. اين نزاع را بايد خوب تشخيص داد و فهميد كه ما به النزاع چيست و عرصه نزاع کجاست. بايد فهميد كه اين نزاع مربوط به سال ۱۱ هجري نیست، بلکه مربوط به همه تاريخ است.