تعریف
جلسه مشاوره علمی کلاسی است که در آن به تعمیق و تقویت آموخته های درس اصلی پرداخته و اهداف ذیل مورد نظر است.
اهداف
1 – نظارت بر روند تحصیل طلاب و اطمینان از انتقال صحیح مطالب به ایشان؛
2 – حل ابهامات متنی و محتوائی و تکمیل مطالب ارائه شده در کلاس اصلی؛
3 – تقویت توان فهم و استفاده از متن کتاب اصلی و متون مشابه و مرتبط؛
4 – آشنا کردن طلاب با مهمترین حواشی یا کتابهای مرتبط با مطالب مطروحه در درس؛
5 – تقویت مهارتهای بایسته دیگر همچون تقریر کتبی و شفاهی آموخته ها، تفکر استدلالی و انتقادی و…
مقررات
1 – کلاس مشاوره لازم است به مطالب مطروحه در هفته جاری کلاس اصلی ناظر باشد.
2 – کلیه دروس اصلی باید از کلاس مشاوره برخوردار باشند.
3 – در صورت تشخیص شورای آموزش اکتفاء به یک مشاوره فقهی و یک مشاوره اصولی بلا مانع است؛
4 – عمق مطالب مطروحه و تکالیف واگذار شده باید متناسب با وقت و سطح علمی طلاب تنظیم شود؛
5 – حداکثر شرکت کنندگان در هر کلاس مشاوره هشت نفر می باشد؛
6 – جلسات مشاوره الزاما به شکل طلبه محور برگزار می گردد و استاد فقط به طرح و جمع بندی و مدیریت کلاس می پردازد؛
7 – زمان کلاس های مشاوره دو جلسه یک ساعته و یا یک جلسه یک ونیم ساعته برای هر درس در هفته می باشد.
وظائف طلاب
1 – حضور منظم و بموقع در کلاس ها؛
2 – مطالعه و مباحثه منظم، آماده و دسته بندی کردن مطالب درس اصلی و ابهامات و احیانا اشکالات وارد بر بحث
3 – انجام تکالیف محوله استاد همچون تقریر مطالب، مطالعه مطالب معین شده و…؛
4 – تقر یرات مکتوب معین شده توسط استاد در ابتداء هر جلسه تحویل گرفته خواهد شد.
توقع از اساتید مشاور
1 – تعیین تکالیف و ارجاعات مورد نظر از قبل به گونه ای که طلبه فرصت کافی برای انجام تکالیف را داشته باشد؛
2 – ارجاع به اهم شروح وحواشی ناظر به متن درس به تناوب و متناسب با فرصت طلاب
3 – مدیریت کلاس با لحاظ نکات ذیل:
الف) اطمینان از فهم فرآیند بحث توسط طلاب با استماع تقریر شفاهی و چکیده ایشان؛
ب) درگیر کردن ذهن طلاب با مسأله بحث و نکات کلیدی آن؛
ج) رعایت اصل شاگرد محوری و توجه به مشارکت همه طلاب در مباحث؛
د) ارزیابی علمی طلاب در ضمن مباحثات علمی و پرسش از ایشان و سوال از انجام مستمر مباحثه و مطالعه؛
4 – الزام طلاب به نوشتن تقریرات مباحث و دریافت هفتگی و ارزیابی مکتوبات و کمک به رفع اشکالات؛
5 – تکمیل فرم های ارزیابی فرایند تحصیل و پیشرفت طلاب
6 – حضور با نشاط و آمادگی کامل و مطالعه حواشی متناسب با هر درس که دستور العمل آن بصورت جداگانه تقدیم خواهد شد.