در اينباره بايد گفت: برخي از بزرگان و برخي روايات 75 روز را تاييد كرده و برخي 95 روز را تاييد كرده اند.
از بزرگان و رواياتي كه در تاييد 75 روز ذكر شده مي توان به اين موارد اشاره كرد:
ابن أبي ثلج بغدادي در تاريخ الأئمة عليهم السلام در اين باره مي نويسد: و اقامت (فاطمة الزهراء سلام الله عليها) مع اميرالمؤمنين عليه السلام من بعد وفاة رسول الله صلي الله عليه و آله خمسة و سبعين يوما.( تاريخ الأئمة عليهم السلام، (از مجموعه نفيسه)، ص 6.)
همچنين اين قول در مناقب نيز ذكر شده و مرحوم كلينى (ره) نيز در كافى روايتى از امام صادق (ع) در اين باره روايت كرده(اصول كافى، ج 1، ص 241.)
علامه مجلسي هم روايتي از امام محمد باقر نقل مي كند كه فرمود: وى هفتاد و پنج روز پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله بزرگوار از دنيا رفته است(بحار الاءنوار، ج 43، ص 15.)
علامه طبرسي با اين كه مي گويد: و بقيت (فاطمه سلام الله عليها) بعده (رسول الله صلي الله عليه و آله) خمسة و سبعين يوما، با اين حال تاريخ شهادتش را در سوم جمادي الاخره مي داند و در اين باره مي نويسد: توفيت الزهرا سلام الله عليها في الثالث من جمادي الآخرة سنة احدي عشرة من الهجرة.( تاج المواليد، از مجموعه نفيسه، ص 22.)
اما رواياتي كه فاطميه دوم را تاييد مي كنند بيشتر است و از قوت بالاتري برخوردار است لذا فاطميه دوم از اعتبار بيشتري در نزد بزرگان برخوردار مي باشد.
علامه طبرسي در اعلام الوري، درباره مدت زندگي حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها پس از رحلت پدرش پيامبر صلي الله عليه و آله و تاريخ شهادتش مي نويسد: روايت شده كه حضرت زهرا سلام الله عليها در سوم جمادي الآخره، سال يازدهم از هجرت وفات كرد و مدت نود پنج روز و يا چهار ماه پس از پدر بزرگوارش در جهان زندگي كرد(زندگاني چهارده معصوم عليهم السلام، ترجمه اعلام الوري، ص 226.)
مرحوم هم اربلى قول 95 روز را از امام باقر (ع) روايت كرده (كشفالغمه، ج 2، ص 128)، و مجلسى (ره) نيز از كتاب اقبال الاعمال نقل كرده كه جماعتى از اصحاب فرمودهاند: وفات فاطمه (عليهاالسلام) در روز سوم جمادىالثانية واقع شد(بحارالانوار، ج 43، ص 196)
ابو الفرج اصفهانى نيز از امام محمد باقر عليه السلام گذشت سه ماه پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله روايت كرده(مقاتل الطالبيين ، ص 31، فتح البارى ، ج 7، ص 397، تهذيب التهذيب ، ج 12، ص 469.)
و شيخ مفيد در تاييد نظر دوم مى فرمايد روز سوم جمادى الثانى سال يازدهم هجرت سال روز رحلت حضرت فاطمه عليهاالسلام زهرا مى باشد و اين همان روزى است كه در همه سال غم و اندوه مؤمنين تجديد مى شود(مسارالشيعة ، ص 66، مصباح كفعمى ، ص 511.)
در مورد اينكه چرا اين اختلاف به وجود آمده هم بايد گفت؟
دليل اين تفاوت در اقوال را مي توان در نوع نگارش و رسم الخط آن زمان جستجو كرد. زيرا در آن دوران با خط كوفي مي نوشتند و مي دانيم كه در خط كوفي نقطه گذاري رسم نبوده است.مورخان و راويان با خط كوفي تاريخ شهادت حضرت را اينگونه نوشته اند:حمسه وسعون.
اين نوع نگارش مي تواند هم خمسة و سبعون ( يعني 75 ) و هم خمسة و تسعون ( يعني 95 ) خوانده شود. اين مطلب مهمترين دليل اختلاف در تاريخ شهادت آن بانوي بزرگوار مي باشد.
منبع:پرسمان