چند حدیث دربارۀ علی(ع)و اهل بیت(س) در منابع اهل سنّت
«
ابوبکر صدیق به علی بن ابی طالب رسید، پس ابوبکر در روی علی تبسّم کرد. علی پرسید: سبب تبسّم تو چیست؟ گفت: شنیدم پیامبر را که می گفت:هیچ کس بر صراط نمی گذرد جز کسی که علی برایش گذرنامه صادر کرده باشد».[315]

«ابوبكر گفت: رسول خدا در خيمه بر فرشي عربي نشسته و تكيه داده بود، علي و فاطمه و حسن و حسين نيز در خيمه بودند، فرمود: اي مسلمانان، هر كس با اهل خيمه دوست باشد من با او دوست هستم و هر كس با آنان دشمن باشد من با آنان دشمنم. آنان را دوست ندارد مگر آن كه ولادتي پاك دارد و دشمن نيست با آنان مگر آن كه ولادتي ناپاك دارد»-العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي؛ج 3،ص 44.

*علامه شمس الدين جزري شافعي مي‌نويسد: «از عباده بن صامت نقل است که گفت: ما فرزندان خود را با دوستى على بن ابى طالب(ع) مى‌آزموديم، و اگر يكى از آنان على(ع) را دوست نمى‌داشت، پى مى‌برديم كه نامشروع است»- الجزري الشافعي، أبي الخير شمس الدين محمد بن محمد، أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه؛ ص57 ـ 58. ابن عساکر از رسول خدا(ص) روايت مي كند: «انّ ابن الزّنا یعرف ببغضه علیاً… همانا زنا زاده با بغض خود نسبت به علی شناخته می شود»- تاریخ دمشق؛ ج ۱۷، ص۳۷۱. ارواح شقی و بدسابقه در «عالم ذَر»، به نطفه های ناپاک حیض یا زنا ملحق می شوند و از صفات بارز ایشان دشمنی با چهارده معصوم است.

 

 

و فردوسی چه زیبا سروده است که: نباشد جز از بی پدر دشمنش که یزدان به آتش بسوزد تنش

هر آنکس که در جانش بغض علیست از او زارتر در جهان زار کیست؟

اگر کینه ورزان چهارده معصوم(س) دربارۀ خود در این زمینه اندکی تحقیق نمایند، از دریافتن حقیقت شگفت زده خواهند گشت. دربارۀ عالم ذر، در بخش «گمشدۀ مؤمن؛ سنتهای حاکم بر هستی و وجود انسان» توضیحاتی ارائه شده است.

محب طبری از عایشه روایت می کند که گفت: پدرم را دیدم به صورت علی بسیار می نگریست. گفتم: پدر جان، تو را می بینم که به صورت علی بسیار می نگری؟ گفت: دخترک، از رسول خدا شنیدم که گفت:«نظر کردن به چهرۀ علی عبادت است».[316]

«علیُ مع القرآن و القرآن مع العلی لایفترقا حتی یردا علی الحوض…علی با قرآن است، و قرآن با علی است و این دو جدا نمی شوند تا نزد حوض(کوثر) به من رسند».[317]

«هر که می خواهد علم آدم، عزم نوح، حلم ابراهیم، هیبت موسی، و زهد عیسی(علیهم السلام) را مشاهده کند، پس به علی بن ابی طالب بنگرد».[318]

خوارزمی، از بزرگان اهل سنّت(معروف به خطیب الخطباء) در صفحۀ 68 کتاب المناقب نقل می کند که پیامبر(ص) خطاب به علی بن ابی طالب فرمود:«ای علی، اگر بنده ای به اندازۀ عمر نوح(ع) عبادت کند و به اندازۀ کوه احد طلا در راه خدا انفاق نماید و هزار بار با پای پیاده به زیارت خانۀ خدا برود و در بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود، اگر فاقد ولایت تو باشد، فردای قیامت بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید».

رسول خدا(ص)فرمود:«اگر گیاهان قلم شوند و دریاها مرکّب، و جنّیان حسابگر شوند و انسانها نویسنده، نتوانند فضائل علی را به حساب آرند».[319]

رسول خدا(ص) خطاب به علی(ع) فرمود:«قسم به خدایی که جان من در قبضۀ قدرت اوست اگر بیم آن نبود که مردم دربارۀ تو غلوّ کنند همان‌گونه که دربارۀ عیسی غلوّ کردند، دربارۀ تو سخنی را می‌گفتم که از کنار هیچ مسلمانی عبور نمی‌کردی، مگر این که خاک زیر پای تو را برمی‌داشت و با آن تبرّک می‌جست».[320]

«اگر جمیع مردم بر محبت علی بن ابی طالب متفق می گردیدند، خداوند عزّ و جلّ آتش جهنم را خلق نمی فرمود»-مناقب خوارزمی؛ص28.

«بزودى پس از من فتنه اى خواهد بود، پس چون چنین شد بر شما باد ملازمت على بن ابي طالب زیرا او اولين كسى است كه به من ایمان آورد و اولين كسى است كه روز قیامت با من مصافحه می كند. او صدیق اكبر و فاروق این امّت است كه میان حق و باطل جدايى افكند و او بزرگ و پیشواى دین است»-ینابیع الموده؛ص82

آلوسیِ سلفی مذهب در تفسیر روح المعانی؛ ج23، ص80 در ذیل آیۀ«وَقِفوا هُم انّهُم مسئولون…ایشان را نگاه دارید تا بازخواست شوند»[321]از ابوسعید خدری نقل می کند که پیامبر(ص) فرمود:«انهم مسئولون عن ولایت علی بن ابی طالب».[322]

 

 

 

رسول خدا(ص)در تفسیر آیۀ«واعتصموا بِحَبلِاللّه جمیعاً و لا تَفَرَّقوا»[323] فرمود:«ریسمان الهی که باید بدان تمسّک جویید علی و اهل بیت او هستند».[324]

«هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است».[325](این حدیث از احادیثی است که اخیراً از صحیح مسلم حذف گردیده است).

«مَثَل اهل بیت من، مثل کشتی نوح(ع) است؛ هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس از آن تخلّف نمود هلاک گردید، و هر کس به اهل بیت تمسّک کند و به دستورات ایشان عمل نماید نجات می یابد و در غیر این صورت هلاک می گردد».[326]

حموئى جوينى شافعى از عبدالله بن عباس نقل كرده كه گفت: «شنيدم كه رسول خدا(ص) مى‏فرمود من، على، حسن، حسين و نُه نفر از فرزندان حسين همه پاك شده از طرف خدا و معصوم هستيم» – فرائدالسمطين، ج 2، ص 132، حديث 430- ينابيع ‏الموده؛ باب 58، ص 258.

احادیث نبوی در شأن علی(ع) در منابع اهل سنّت بسیار بیش از این است، اما ذکر همین تعداد کفایت می نماید.

 

 

 

 

منبع:پرسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *