هر چند بهتر است نماز با چشم باز باشد و نمازگزار به مهر و محل سجده نگاه كند و نماز با چشم بسته مكروه و ترك آن بهتر است؛ ولى براى كسانى كه با بستن چشمان خود در نماز، تمركز بيشترى پيدا مىكنند و حضور قلبشان در نماز، افزايش مىيابد، نماز با چشم بسته اشكالى ندارد.

شهيد ثانى(ره) در اين باره مىفرمايد: «راه درمان فرد ضعيف و عاجزى كه با اندك چيزى كه چشمش مىبيند و يا گوشش مىشنود، فكرش پراكنده مىگردد؛ آن است كه در نماز چشمان خود را ببندد و يا در جايى تاريك و يا در مكانى كه چيزى جلب كننده نظر، در مقابل او نباشد و يا نزديك ديوارى كه چشماندازى نداشته باشد، نماز بخواند و از نماز خواندن در مكانهايى كه داراى نقش و نگار است و بر فرشهاى زينتى، خوددارى كند».[1]

بيان اين نكته لازم است كه حالت انسان، از نظر كنترل نيروى خيال يكسان نيست؛ چون گاهى در برخى افراد، نماز در جاى تاريك و با چشم بسته، نه تنها مانع فعاليت نيروى خيال نمىگردد؛ بلكه باعث افزايش آن مىگردد. به همين جهت، هر كس در مورد نماز خواندن با چشم باز و  يا بسته و نيز در جاى خلوت و يا در حضور ديگران، بايد حال خود را ملاحظه كرده، و بر طبق آن عمل كند.[2]

طول دادن ركوع و سجود نه تنها اشكال ندارد؛ بلكه مستحب است. حتّى طول دادن سجده در بعضى از روايات تأكيد شده است. امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «بر تو باد به طولانى كردن سجده؛ زيرا اين كار از روشهاى بندگان شايسته خدا است».[3] در روايت ديگرى نيز آمده است: «سجدهها را طول بدهيد؛ زيرا هيچ كارى مانند سجدههاى طولانى، شيطان را ناراحت نمىكند».[4]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:رحیم کارگر/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – شهيد ثانى، التنبيهات العليه على وظائف الصلاه القلبيه، ص 110.

[2] – ر.ك: حضور قلب در نماز، ص 54.

[3] – وسائل الشيعه، ج 4 ا ص 981.

[4] – همان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *