در ابتدا بايد عرض نمود كه هيچ عالم شيعه اي در طول تاريخ فتوا نداده است كه شخص در زيارت قبر امام حسين عليه السلام يا سائر ائمه در هنگام نماز طوري بايستد كه رو به قبله نباشد ؛ بلكه همگي مي گويند طوري بايست كه قبر امام بين تو و قبله باشد . يعني در سمت پشت سر يا كمر حضرت قرار گرفته رو به قبر نماز بخوان تا امام بين تو و كعبه باشد.
متاسفانه برادران اهل سنت چون نمي توانند با دليل ومدرك معتبر بر شيعه اشكال بگيرند سعي در تحريف روايات واقوال علماي شيعه كرده وآنها را به صورت گزينشي مطرح نمايند.
مرحوح شیخ حر عاملی در كتاب شريف وسائل الشيعه، در باب نماز خواندن در نزد قبر حسین علیه‌السلام، خود معناي «رو به قبر نماز خواندن» مطرح شده است. كاش مستشكل محترم، خود عنوان باب را ملاحظه مي فرمود تا به اشکال ادعای خود پی ببرد:
باب مستحب بودن زياد نماز خواندن در كنار قبر امام حسين عليه السلام چه نماز واجب و چه نماز مستحب در كنار سر حضرت ( نه رو به قبر حضرت ) يا در پشت حضرت
[1].
خود اين عنوان بيانگر طريقه ايستادن است . زيرا وقتي شما در كنار قبري رفته و در پشت سر وي به سمت قبر نماز بخوانيد خواه ناخواه رو به قبله خواهيد بود .

حال روایات این باب را هم مطرح می کنیم:

از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمودند «در كنار قسمت سر از قبر امام حسين عليه السلام نماز بخوان»[2]
چنانچه ملاحظه می کنید: اين روايت هيچ گونه اشاره اي به آن چه كه ادعا مي كنند ندارد.

در روایت دیگر آمده است که:
شخصي از امام صادق عليه السلام سوال كرد و من مي شنيدم كه پرسيد هنگامي كه به زيارت قبر امام حسين عليه السلام رفتم آن را قبله خود قرار دهم؟ حضرت فرمودند به فلان قسمت برو ( وبعد به سمت قبر نماز بخوان)[3]

 اين روايت هم دلالت بر مدعا نمي كند؛ زيرا شخص سوال مي كند كه فقط رو به قبر بخوانم؟ حضرت مي گويند: اگر در فلان جا باشي آري؛ يعني همان مطلبي كه شيعه مي گويند.
باز هم در روایت دیگر آمده است که:
به حضرت عرض كردم كه ما قبر امام حسين عليه السلام را زيارت مي كنيم پس چگونه در كنار آن نماز بخوانيم؟ فرمودند پشت سر امام در قسمت كتف ايستاده ( در حقيقت رو به قبله به صورتي كه قبر بين تو وكعبه است) سپس به نيت رسول خدا صلي الله عليه وآله و امام حسين عليه السلام نماز مي خواني[4].
شخصي از امام صادق عليه السلام در مورد نماز در كنار قبر امام حسين عليه السلام سوال كرد حضرت فرمودند قبر را به سمت قبله خود قرار ده و در فلان نقطه بايست[5].
همان طور كه ذكر شد در تمامي روايات مربوط به بحث طريقه نماز خواندن در كنار قبر امام حسين عليه السلام در هيچ كدام آنچه كه ايشان ادعا مي كنند نيامده است .

حال ممکن است که مخالفین مکتب حقه شیعه، به مطلبی از کتاب شریف بحارالانوار اشاره کنند. و بگویند که در این کتاب به نقل از دروس آمده است: «اگر پشت به قبله كند و نماز بخواند جايز است اگر چه نيكو نيست مگر اينكه دور باشد».

پاسخ این عده آن است که :

اولاً: حداقل یک نسخه از کتاب شریف بحارالانوار با این مطلب سازگاری نداشته و بجای واژه «القبله»، واژه «القبر»، به کار رفته شده است. و آن نسخه، نسخه «دار احیاء التراث العربی به طبع سال 1403 ه‍ ق» می باشد. حال اگر چنین باشد، ترجه این عبارت با مدعای ما مطابقت می کند. چراکه ترجمه این متن چنین خواهد شد: «اگر پشت به قبر کند و نماز بخواند، جایز است؛ اگرچه نیکو نیست، مگر اینکه دور باشد»[6].. بنابرین همانطور که ملاحظه فرمودید بحث از «پشتبه قبله و رو به قبر نماز خواندن» به بحث «رو به قبله و پشت به قبر نماز خواندن» تغییر می کند.

ثانیاً: عبارت مرحوم علامه مجلسی، منقول از کتاب دروس شهید اول است. که باز هم شهید در خود کتابش، بحث استدبار به قبر را پیش می کشد و حرفی از پشت به قبله نماز خواندن را نمی زند.

ثالثا: مؤید اینکه می بایست به جای واژه قبله، واژه  قبر را جایگزین کنیم، آن است که در ادامه متن آمده است «… این کار نیکو نیست؛ مگر اینکه فاصله زیادی بین حرم و شخص نمازگزار ایجاد شود»[7]. یعنی اگر نمازگزار از حرم دور شود، دیگر امر ناشایسته نیست که رو به قبله و پشت به ضریح مطهر نماز بخواند. بنابرین سیاق کلام، بیشتر از آنکه به استدبار از قبله بازگشت کند، به استدبار از قبر رجوع می کند. و بیان می کند که پشت به قبرنماز خواندن در جهت قبله، جایزاست؛ ولی شایسته نیست، مگر اینکه شخص از حرم فاصله زیادی گرفته باشد.

بنابرین یا مستشکل دچار اشتباه شده است، یا نسخه نویس و یا علامه مجلسی رحمه الله علیه.

[1] . « باب استحباب كثرة الصلاة عند قبر الحسين ( عليه السلام ) فرضا ونفلا عند رأسه و خلفه» وسائل الشيعة (آل البيت) – الحر العاملي – ج 14 – ص 517 521

[2] . وعن أبيه ، وجماعة مشايخه ، عن أحمد بن محمد بن عيسي ، عن محمد بن خالد ، عن جعفر بن ناجية ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : صل عند رأس قبر الحسين عليه السلام

[3] . « وعنهم ، عن سعد ، عن موسي بن عمر وأيوب بن نوح ، عن ابن المغيرة عن أبي اليسع قال : سأل رجل أبا عبد الله وأنا أسمع قال : إذا أتيت قبر الحسين عليه السلام أجعله قبلة إذا صليت ؟ قال : تنح هكذا ناحية وعن علي بن الحسين ، عن علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن أبي نجران ، عن يزيد بن إسحاق ، عن الحسن بن عطية ، وذكر الحديث الأول .
»

[4] . « وعنه ، عن علي ، عن أبيه ، عن ابن فصال ، عن علي بن عقبة ، عن عبيد الله بن علي الحلبي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : قلت : إنا نزور قبر الحسين عليه السلام فكيف نصلي عنده ؟ فقال : تقوم خلفه عند كتفيه ، ثم تصلي علي النبي صلي الله عليه وآله وتصلي علي الحسين عليه السلام.»

[5] . « وعن محمد بن جعفر ، عن محمد بن الحسين ، عن أيوب بن نوح ، عن ابن المغيرة ، عن أبي اليسع ، عن أبي عبد الله عليه السلام أن رجلا سأله عن الصلاة إذا أتي قبر الحسين ( عليه السلام ) ؟ قال : اجعله قبلة إذا صليت ، وتنح هكذا ناحية.»

.[6] «ولو استدبر القبر وصلي جاز وان كان غير مستحسن إلا مع البعد» بحار الانوار ج97 ص 135

[7] . « غير مستحسن إلا مع البعد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *