همه مراجع (به جز تبريزى، خامنهاى و سيستانى): خير، اين كار جايز نيست.[1]

آيهاللّه تبريزى: اگر اين كار باعث زيان جدى (مانند قطع عضو) شود و يا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غير اين صورت، بنا بر احتياط واجب جايز نيست.[2]

آيهاللّه سيستانى: اگر اين كار باعث زيان جدى (مانند قطع) عضو نشود و نگاه و  لمس حرام را به دنبال نداشته باشد، اشكال ندارد.[3]

آيهاللّه خامنهاى: اگر اين كار به انگيزه [و] غرض عقلايى انجام گيرد و باعث زيان  جدى (مانند قطع عضو) نشود و نگاه و لمس حرام را نيز به دنبال نداشته باشد،اشكال ندارد.[4]

 

 

پی نوشت ها


[1] – مكارم، استفتائات، ج 1، س 1515 ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 174 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2،  س 1406 و 1401 ؛ بهجت، توضيحالمسائل، متفرقه، م 11 ؛ امام، استفتائات، ج 3، جلوگيرى از باردارى، س 6 ؛ نورى، استفتائات، ج1، س 961 ؛ دفتر: وحيد.

[2] – تبريزى، استفتائات، س 2090 و صراطالنجاة، ج 9، س 914 و 915.

[3] – سيستانى، توضيحالمسائل، كنترل جمعيت، م 72.

[4] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س 1255 و 1256.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *