همه مراجع (به جز تبريزى، خامنه اى و سيستانى): خير، اين كار جايز نيست.[1]
آيه اللّه تبريزى: اگر اين كار باعث زيان جدى (مانند قطع عضو) شود و يا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غير اين صورت، بنا بر احتياط واجب جايز نيست.[2]
آيه اللّه سيستانى: اگر اين كار باعث زيان جدى (مانند قطع) عضو نشود و نگاه و لمس حرام را به دنبال نداشته باشد، اشكال ندارد.[3]
آيه اللّه خامنه اى: اگر اين كار به انگيزه [و] غرض عقلايى انجام گيرد و باعث زيان جدى (مانند قطع عضو) نشود و نگاه و لمس حرام را نيز به دنبال نداشته باشد،اشكال ندارد.[4]
پی نوشت ها
[1] – مكارم، استفتائات، ج 1، س 1515 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 174 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1406 و 1401 ؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 11 ؛ امام، استفتائات، ج 3، جلوگيرى از باردارى، س 6 ؛ نورى، استفتائات، ج1، س 961 ؛ دفتر: وحيد.
[2] – تبريزى، استفتائات، س 2090 و صراط النجاة، ج 9، س 914 و 915.
[3] – سيستانى، توضيح المسائل، كنترل جمعيت، م 72.
[4] – خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1255 و 1256.