قرآن مى‏فرمايد:

«وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»؛[1]

«و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكيزه كنيد».

مراسم اعتكاف، به زمان حضرت ابراهيم عليه‏السلام بر مى‏گردد و بعد از او، در بعضى از شريعت‏ها و در زندگى برخى از صالحان – حضرت مريم و زكريا عليهم‏السلام- به چشم مى‏خورد. با ظهور دين اسلام، اين امر شكل تازه‏اى به خود گرفت و در ميان مسلمانان، به عنوان يك عبادت مستحب با آداب و شرايط خاص رايج شد.

پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله همه ساله در ماه رمضان – به ويژه دهه آخر آن – اعتكاف مى‏كرد و دستور مى‏داد رختخوابش را برچينند و چادرى در مسجد بر پا كنند و هميشه مى‏فرمود: «ده  روز اعتكاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است».[2]

 امام حسن و امام حسين عليهماالسلام نيز به سنت اعتكاف عمل نموده و آن را زنده نگاه مى‏داشتند.

در حديث آمده كه امام حسن عليه‏السلام با آن كه در حال اعتكاف بودند، براى رفع حاجت برادر دينى خود اقدام و او را از مشكل مالى نجات دادند.[3]

امام صادق عليه‏السلام نيز مانند نبى اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در مسجدالنبى معتكف مى‏شدند.[4]

اعتكاف در دوران غيبت امام زمان(عج) نيز ادامه داشته به ويژه در عصر صفوى كه در سايه تلاش‏هاى عالمان دينى در شهرهاى ايران رونق خاصى يافته است[5] و اكنون در بسيارى از شهرهاى كشورمان در روزهاى 13، 14 و 15 ماه رجب (ايام البيض) برگزار مى‏شود.

 

 

پی نوشت ها


[1] – بقره 2، آيه 125.

[2] – «اعتكافُ عشرٍ فِى شَهْرِ رَمَضان يَعْدُلُ حَجَّتَيْنِ وَ عُمْرَتَيْنِ»، وسائل الشيعه، ج 10، ابواب الاعتكاف ؛ اللمعه‏الدمشقيه، كتاب الاعتكاف.

[3] – بحارالانوار، ج 94، ص 129.

[4] – همان، ج 47، ص 53.

[5] – اعتكاف سلوك منتظران، زير نظر حضرت آيه‏اللّه‏ مظاهرى، ص 19.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *