در پاسخ به اين سؤال بايد گفت: پيروى از مدهاى بيگانه و مدگرايى، از ابعاد مختلف روانشناختى، اجتماعى، اقتصادى، سياسى، فرهنگى و… آسيبها و پيامدهاى منفى به دنبال دارد كه به تشريح آنها خواهيم پرداخت.

الف – انحراف اعتقادى

برخى از گروههاى منحرف اعتقادى با استفاده ابزارى از پوشش، آرايش و موسيقى، تفكرات انحرافى خود را منتشر و تبليغ مىنمايند و اگر افراد جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان نسبت به اين موضوع آگاهى لازم را نداشته باشند، به راحتى با پيروى از نوع پوشش و آرايش اين گروهها، جذب آنها شده و به مرور زمان از تفكرات و باورهاى آنها نيز پيروى خواهند كرد و نتيجه همان مىشود كه پيامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «هر كه به گروهى تشبه جويد، از آنهاست».[1]

يكى از بهترين مصاديق امروزى اين نوع آسيب، گروههاى شيطانپرستى است. بنا به اعتقاد اين فرقه، شيطان به عنوان قدرت غالب در جهان مىباشد و اگر كسى بخواهد در جهان خوب زندگى كند، بايد با شيطان باشد! آنان حتى معتقدند راه خدا از طريق ارتباط با شيطان مىگذرد!!

 

 

ب – آسيبهاى اخلاقى

برخى از آسيبهاى اخلاقى كه افراد به واسطه مدگرايى، دچار آن مىشوند عبارت است از:

1 – در معرض اتهام ديگران قرار گرفتن

يكى از آموزههاى اخلاقى پيشوايان معصوم (علیهماالسلام) آن است كه انسان خود را در معرض اتهام قرار ندهد. اگر عملكرد افراد در انتخاب نوع لباس، آرايش و مد، برخاسته از باورها، نيازها و شرايط فرهنگى و بومى نباشد، از منظر ديگران به منزله سستى فرد در حفظ اعتقاد و منش اخلاقى تلقى مىگردد. به عبارت ديگر چنين شخصى، به طور دائم خود را در معرض نوعى اتهام قرار داده است.

 

2 – گرفتار شدن به رذايل اخلاقى

پيروى از مدها و مدلهاى مخرّب فرهنگى كه با خارج شدن فرايند نوخواهى و زيبايى دوستى از حالت طبيعى و معقول به سوى افراط و  تفريط مىباشد، انسان را به رذايل اخلاقى دچار نموده، موجب انحطاط اخلاقى و معنوى افراد مىگردد.

بديهى است كه انحراف در اين فرايند به دليل نداشتن نقطه اتكاى معنوى، موجب آلوده شدن افراد به رذايلى همچون فخرفروشى، زيادهخواهى، خودنمايى، اسراف، تجملگرايى، حرص، طمع، خودپرستى و… خواهد شد.

 

3 – اتلاف وقت

يكى از مهمترين آسيبهاى مدگرايى كه متأسفانه از سوى جوانان و نوجوانان كمتر مورد توجه قرار مىگيرد؛ از دست دادن سرمايه عمرى است كه در مسير مدگرايى از دست مىرود. سوگمندانه بايد گفت كه براى انتخاب مد، تهيه لباس و حضور در فروشگاهها و آرايشگاهها و وبگردىها چه زمان زياد و برگشتناپذيرى از اين افراد هزينه و هدر مىشود.

 

 

ج – انحرافات جنسى

به طور طبيعى آرايش دختران و پسران و جلوهگرى در جامعه، جاذبه جنسى ايجاد مىكند و از آنجا كه رقابت در مدگرايى امرى طبيعى است. نتيجهاى كه به دنبال دارد، افزايش گرايش جنس مخالف به يكديگر و با كمال تأسف گرايش گروههاى همجنس به همديگر است.

مىدانيم كه ويژگى غالب پوشاكى كه با نام مد و مدگرايى به جوانان ارائه  مىشود تنگ، چسبان و يا كوتاه بودن آنها مىباشد. پوشاكهاى تنگ و چسبان در آستانه بلوغ و نوجوانى (و سنين بعد) در هر دو گروه پسر و دختر از نظر تحريك اميال غريزى و تقويت و افزايش هوسشهوانى دو نقش متفاوت درونى و بيرونى دارد. از نظر درونى، پوشاك تنگ (مخصوصاً در نواحى كمر و شكم) يك اثر تحريك موضعى از خود برجاى مىگذارد كه به تحريك اعضاى تناسلى منجر گشته، تمايلات شهوانى را در نوجوان بيدار و تقويت مىنمايد.

ساليان درازى است كه تحقيقات و مطالعات روانشناسى در شناخت و تشخيص علل بروز و ابتلاى نوجوانان و جوانان به عارضه غيرطبيعى استمناء همه علل و عوامل مؤثر در ايجاد چنين ميل و اثرات محرك عمومى و موضعى غريزه جنسى را كاويده و در ميان منشأ پيدايش اين ابتلاء نقش و اثرات «تنگى پوشاك» را جستجو كرده است.[2]

از نظر بيرونى نيز پوشاكهاى تنگ، چسبان و يا كوتاه در سنين بلوغ و نوجوانى مىتواند نظرها را به سوى خود جلب كرده، زمينه تحريك شهوت و انحرافات جنسى را در بيننده فراهم نمايد.

 

 

د – پيامدهاى روحى و روانى

1 – احساس شكست و ناكامى

رشد سريع مدهاى غربى و رواج آن در بازار، خود عاملى براى شكست  روحى افرادى است كه به دنبال مدهاى تازهاند؛[3] زيرا از يك سو امكانات و فراغت مردم براى دستيابى به آخرين مدها محدود است و از سوى ديگر كاروان مدگرايى با شتابى وقفهناپذير در حركت است و وقتى مدگرايان در بن بست اين سرعت و آن محدوديت مىمانند، احساس ناكاميابى و ناتوانى مىكنند.

 

2 – فردگرايى و جمعگريزى

با مدپرستى و نوگرايى افراطى، انسان خود را تافتهاى جدابافته از جامعه دانسته و برترى را در داشتن ظاهرى جديد مىداند و كسانى را شايسته دوستى و احترام مىداند كه از نظر ظاهرى هم شأن او باشد. به همين دليل بسيارى از روابط اجتماعى و معاشرتها را كه در اسلام به آن توصيه شده است، كنار مىگذارد و دايره ارتباطات اجتماعىاش تنگتر و محدودتر مىشود.

 

3 – تضييع انرژى عاطفى، روانى و ذهنى

بىترديد هر فرد افزون بر داشتن محدوديت زمانى و اقتصادى داراى محدوديت عاطفى، ذهنى، روانى و… نيز است. اين محدوديتها ايجاب مىكند كه ما با مديريت صحيح، آن را در اولويتهاى مهمتر زندگى، مانند تحصيل، روابط زناشويى و خانوادگى و شغلى و… صرف نماييم. به كارگيرى افراطى اين سرمايهها در يك بُعد خاص، باعث نارسايى عاطفى، ذهنى، روانى و… در ابعاد مهم زندگى مىگردد كه اين خود باعث افت  تحصيلى، كاهش مهرورزى، ناسازگارى در روابط بين فردى و كاهش خلاقيت مىشود كه به نوبه خود موجب پايين آمدن احساس حرمت نفس و ارزشمندى و عدم موفقيت فرد در حيطههاى مختلف زندگى مىگردد. به تعبير دقيق علمى، بين موفقيت (در ابعاد مختلف زندگى) و احساس ارزشمندى، رابطه معنادارى وجود دارد.[4]

 

4 – اضطراب و استرس

افرادى كه به شدت دنبال مدگرايى هستند به توجه ديگران اهميت زيادى مىدهند. اين افراد در زندگى خويش براى اين كه در نظر ديگران ارزشمند جلوه كنند، حاضرند به هر قيد و شرطى كه از طرف جامعه به آنها تحميل مىشود تن در دهند. آنها براى جلب توجه ديگران، تجربه خويش را ناديده مىگيرند و ارزشها و عقايد ديگران را مىپذيرند و در واقع با اين عمل به شروط آنها تن داده، به همين دليل دچار اضطراب دايمى مىشوند.

 

5 – بحران هويت

به مجموع باورها، ارزشها و رفتارها، هويت گفته مىشود. بحران هويت وقتى رخ مىدهد كه فرد نتواند به باورهايى جدا از باورهاى ديگران برسد و براى خود نقش ثابتى پيدا كند.

اگر انسان ـ بهخصوص در دوره نوجوانى و جوانى ـ هر روز خود را به شكلى تازه درآورد و سبك زندگىاش را به روش جديد و متأثر از مدگرايى تغيير دهد، هيچگاه هويت ثابت خويش را نخواهد يافت؛ زيرا  يكى از نشانههاى هويت و شخصيت سالم، ثبات است.

 

6 – از دست دادن اراده و اختيار خود

هر چند ممكن است افراد مدگرا در ظاهر با اختيار خود مدى را انتخاب نمايند؛ اما در واقع، اختيارى در انتخاب نوع پوشش و مد ندارند و كاملاً مطيع مد و مدسازانند و هر چيزى كه تبديل به مد شد – زشت يا زيبا – آنان را در بند خود مىسازد. بهترين دليل بر اين سخن آن است كه اگر لباس و يا مدل مويى تغيير كرد و مد جديدى وارد بازار شد، اين افراد حاضر نيستند از مدهاى گذشته استفاده نمايند، هرچند مدهاى قبلى انتخاب خودشان باشد.[5]

 

7 – اختلال در حس زيباشناختى

از آفتهاى مدگرايى آن است كه مدگرايان همان چيزى را كه طراحان مد القاء و ترويج مىنمايند به عنوان مد مىشناسند، از اين رو به مرور زمان ملاك تشخيص زيبايى واقعى از مدگرايان گرفته مىشود. اين است كه برخى لباسهاى مُد روز اگر اين عنوان را با خود يدك نمىكشيدند، چيز دندانگير و جالب توجهى به نظر نمىرسيدند.

 

 

پی نوشت ها


[1] – نهجالفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله))، ص 737، ح 282.

[2] – آيين بهزيستى در اسلام، ج4، ص 256.

[3] – همان.

[4] – همان.

[5] – ر.ك: واقعيت مد و مدگرايى، سرور اسفنديار، ماهنامه پيام زن، شماره 196، ص 22.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *