در پوشش دختران و زنان، ظرافت و دقتى نهفته است كه با شخصيت و تكريم جايگاه آنان پيوند خورده است. پوشش زن سبب مىشود كه زن در هنگام حضور در جامعه و روبرو شدن با مردان بيگانه، تنها به مسئوليتهاى اجتماعى خود رسيدگى كند و از رهزنىهاى شيطانى به دور باشد كه در اين صورت هم به بهداشت روانى جامعه كمك مىكند و هم نظام خانه و خانواده پايدار مىماند؛ زيرا اسلام مىخواهد لذتهاى جنسى و حتى  ديدارى و شنيدارى در محيط خانوادگى و زير چتر ازدواج قانونى قرار بگيرد و حضور در اجتماع براى درس و كار و فعاليت بوده، هر كدام از اين دو محيط كاركرد ويژه خود را داشته باشد. از اين رو مىتوان حجاب زنان را نوعى آراستگى جهت حفظ حريم و مسئوليت پذيرى برشمرد كه رعايت آن بر ايشان ضرورى و شايسته است.

 

پيامبر اسلام بر پوشش زن در مقابل نامحرم و دورى از خودنمايى و تبرج اصرار مىورزيد.[1] قرآن نيز زنان را به حفظ حريم و رعايت پوشش و حجاب مؤكداً توصيه كرده است كه استشهاد به دو آيه آشكارا اين تأكيد را نشان مىدهد:

آيه نخست: «اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو پوششهاى بلند (جلباب) خود را بر خويش فرو افكنند».[2]

آيه دوم: «به زنان مؤمن بگو: ديدگان خود را فرو خوابانند و عفت پيشه ساخته، دامن خود را از بيگانگان بپوشانند و زيور خويش را جز براى شوهران و ساير محارم آشكار نكنند؛ مگر آنچه پيدا است و روسرىهاى (خُمُر) خويش را به گريبانها اندازند تا سر و گردن و سينه و گوشها پوشيده باشد و پاهايشان را به زمين نكوبند تا [مبادا] آنچه از زينت پنهان مىكنند معلوم شود».[3]

 

درباره اين دو آيه، به چند نكته توجه كنيد:

الف – جلباب، پوششى است گشاد و پارچهاى (مانند چادر) كه با روسرى كوچك و خمار متفاوت است. جلباب همچون مقنعهها و روسرىهاى بزرگ، سر و همه بدن را مىپوشانيده است[4] و خداوند در آيه نخست با بيان جلباب، به پوشاندن سر و گردن و بدن زنان اشاره دارد.

 

ب – خُمُر، جمع خمار و به معناى روسرى و سرپوش است[5] و خداوند در آيه دوم از دختران و زنان مؤمن خواسته است كه با خمار، سينه و گريبان (جيب) خود را بپوشانند. مرحوم طبرسى درباره اين آيه مىنويسد: زنان مدينه، اطراف روسرىهاى خود را به پشت سر مىانداختند و سينه، گردن و گوشهاى آنان آشكار مىشد و براساس اين آيه موظف شدند اطراف روسرى خود را به گريبانها بيندازند تا اين مواضع نيز پوشيده باشد. ابن عباس نيز در باره تفسير اين آيه مىگويد: يعنى زن، مو، سينه، دور گردن و زير گلوى خود را بپوشاند.[6]

 

ج – قرآن در پاسخ به ضرورت پوشش نيز چنين مىفرمايد كه «ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُوذَيْنَ»؛[7] «بدين وسيله شناخته مىشوند (كه داراى اصالت خانوادگىاند) پس با آزار و تعقيب (هوسرانان) رو به رو نمىشوند».

 

د – پيامبر به اسماء فرمود: «اسماء! وقتى زن بالغ شد، شايسته نيست كه [در برابر نامحرم] جز صورت و دستهايش ديده شوند».[8]

در پايان اين نكته قابل يادآورى است كه: «پوشش اسلامى به معناى زندانى كردن و قرار دادن خانمها پشت پرده و در نتيجه عدم مشاركت در فعاليتهاى اجتماعى نيست؛ بلكه پوشش بدان معناست كه به عنوان دختران و زنان مؤمن در معاشرت با مردان بدن خود را بپوشانند و به خودنمايى نپردازند و مشاركتشان در فعاليتها، براساس اصول انسانى و اسلامى استوار باشد».[9]

 

 

پی نوشت ها


[1] – تبرج همان خودنمايى زنان در برابر مردان، براى جذب و فتنهانگيزى است.

[2] – احزاب 33، آيه 59.

[3] – نور 24، آيه 31.

[4] – التبيان، شيخ طوسى، ج8، ص 361.

[5] – المفردات، راغب اصفهانى، ص 159.

[6] – مجمعالبيان، ج 8 – 7، ص 217.

[7] – احزاب 33، آيه 59.

[8] – سنن، ابى داود، ج4، ص 62.

[9] – تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ج17، ص 401.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *