مؤسّس يكى از مذاهب و فرقه هاى اسلامى ظاهرا نصف صحيح بخارى را غير صحيح مى دانست، با اين كه شيخ الاسلام آن ها بدون وضو آن را براى مطالعه برنمى داشت. با اين كه فرقه ى اين ها تا سال 1100 نبود و بعد از آن تأسيس شد و مؤسّس آن، دين سنّى ها تا سال 300 را صحيح مى دانند و بعد از آن زمان مقبول او نيست. هم چنين با اين كه ضروريّات را از پدران مسلمان خود گرفته اند. ـ زيرا قرآن تمام ضروريّات را ندارد. مانند اين كه نماز مغرب سه ركعت است و غير قرآن هم كه ظنّ است و نمى تواند ضروريّات را اثبات كند. ـ با اين حال، پدران خود را در بناى قبور و بوسيدن ضريح مشرِك مى دانند. در عين حال، طواف خانه ى كعبه و سنگ ها را مطلوب خدا و واجب، بلكه منكر آن را كافر مى دانند و هم چنين استلام حجر را بر اساس سيره ى رسول خدا ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ و صحابه و مسلمانان، مستحبّ مى دانند. آن جاسوس مى نويسد: « از سخنان او مشخّص شد كه خود را بالاتر از صحابه و على و عمر مى دانست. » هم چنين مى نويسد: درباره ى متعه از او پرسيدم، مخالفت عمر را مطرح كرد. گفتم: قرآن مى فرمايد: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِى مِنْهُنَّ فَـءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» پس هر كدام از زنان را كه متعه نموديد، اجرتشان را بپردازيد. سوره ى نساء، آيه ى 24.
ساكت شد. گفتم: آيا مى خواهى براى شما صيغه اى فراهم كنم؟ گفت: ولى مخفى باشد. تا اين كه مى نويسد: آن زن جاسوسه را به مدت يك هفته صيغه نمود و مهر او را هم از جيبش در آورد و به او داد. هم چنين مى نويسد: شراب را با آب مخلوط مى كرد و مى خورد. ببينيد چگونه شخص بى دين دين ساز مى شود؟!درباره ى كلّ مطالب گذشته، ر.ك: خاطرات مستر همفر.
منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد1 / محمد حسین رخشاد