جواب دقیق و جامع به این پرسش، پژوهشی ژرف و گستردهی میطلبد و از حوصلهی این مختصر بیرون است؛ لیکن با فشردگی و اختصار نکاتی چند یادآوری میشود:
حکومت دینی از چند جهت با نظامهای سکولار (Secular)، لائیک (laic) و بیاعتنا به دین تفاوت دارد. پارهای از این تفاوتها عبارت است از:
یک. تفاوت در اهداف
رژیمهای نامبتنی بر دین، اساسیترین هدفشان تأمین نیازمندیهای دنیایی است و هدفی فراتر از آن در نظر ندارند. امّا نظام دینی، خیر و سعادت اخروی و جاودانی را نیز مدّنظر دارد.
دو. تفاوت در کار ویژههای دولت
وظایف و کار ویژهی نظامهای غیر دینی، حدّاکثر تأمین بهداشت، آموزش، امنیّت، رفاه و توسعهی مادی است. در مقابل حکومت دینی، وظایف بیشتری بر عهده دارد؛ یعنی، علاوه بر لزوم ارائهی خدمات بالا، باید به برنامهریزی صحیح و تلاش در جهت تربیت دینی و معنوی جامعه، رشد و بالندگی فضایل و کمالات عالی انسانی و گسترش تقوا همّت گمارد و جامعه را به سوی تأمین سعادت پایا و فناناپذیر رهبری کند. به عبارت دیگر حکومت غیر دینی، صرفاً نقش ادارهی جامعه را بر عهده دارد؛ ولی حکومت دینی و ولای افزون بر آن، نقش تربیت معنوی و دینی را عهدهدار است.
سه. تفاوت در روشها
روشهای اجرایی نظامهای سکولار و دینی، در پارهای از موارد متفاوت است. تفاوت در اهداف و کار ویژه ها، در گزینش شیوهها مؤثّر است؛ به عبارت دیگر در نظامهای بیاعتنا به دین، انگارهی «هدف وسیله را توجیه میکند»، امری پذیرفته شده و عقلانیّت ابزاری (lnstrumental reason) آخرین مرجع تصمیمگیری است. امّا در حکومت دینی، استفاده از روشهای معارض با کرامت الهی و ارزشهای والای اخلاقی و ویرانگر سعادت جاودانی بشر مجاز نیست. بنابراین عقل ابزاری در کادر قوانین الهی و احکام عقل فرا ابزاری و توحیدی فعّالیّت دارد.
چهار. تفاوت در خاستگاه قانون
در نظامهای نامبتنی بر دین، خاستگاه قانون چیزی جز تمایلات، خواستهها، هوسها و گرایشهای آدمیان- اعم از خواستههای فرد، گروه و حزب حاکم و یا خواستهها و تمایلات عمومی- نیست.
امّا در حکومت دینی منشأ اصلی قانون «خداوند» است و تنها قانونی رسمیّت دارد که از سوی او جعل شده و یا لااقل با اصول و قواعد کلّی مورد قبول شارع، سازگار باشد. بنابراین کارکرد مجاری قانونگذاری در چنین نظامی، کشف و استنباط قوانین الهی و تطبیق آن بر نیازمندیهای زمان است.
پنجم. تفاوت در مبانی مشروعیّت
هر یک از نظامهای سیاسی مبتنی بر یکی از منابع مشروعیّت پیش گفته (وراثت، قهر و غلبه، قرارداد اجتماعی و…) است؛ امّا مبنای مشروعیّت ولایت فقیه نصب الهی است.
ششم. تفاوت در زمامداران و کارگزاران
در نظامهای لائیک و سکولار معمولاً شرایطی برای رهبری اجتماعی، تعیین نشده و اگر شرایطی در کار باشد، عمدتاً بیش از توانایی نسبی مدیریّت کلان اجتماعی نیست. امّا در نظام اسلامی شرایط بیشتری لازم است که مهمترین آن، صلاحیت علمی و اخلاقی است. حدّ اعلای این شرایط عصمت و مرتبهی نازلتر آن ولایت فقیه است.
برای آگاهی بیشتر نمودار را ملاحظه فرمایید.
نحوه و شرایط انتخاب مقامات عالی
کشورهای ایران، انگلستان، فرانسه و آمریکا
***
ردیف |
نام کشورها و مقامات عناوین اجرایی |
جمهوری اسلامی ایران |
پادشاه انگلستان |
رئیس جمهور فرانسه |
رئیس جمهور آمریکا |
|
ولی فقیه |
رئیس جمهور |
|||||
1 |
شرایط انتخاب شدن |
1. صلاحیت لازم برای افتا در ابواب مختلف فقه 2. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امّت اسلام 3. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریّت و قدرت کافی برای رهبری |
1. ایرانی الاصل 2. تابعیّت ایران 3. مدیر و مدبّر 4. دارای حسن سابقه و امانت و تقوا 5. مؤمن و معتقد به مذهب رسمی کشور |
موروثی |
معرّفی به شورای قانون اساسی از طرف حداقل پانصد نفر از شهروندان |
1. تابعیّت کشور ایالات متّحده آمریکا 2. دارا بودن حداقل 35 سال 3. چهار ده سال اقامت متوالی |
2 |
نحوهی انتخاب شدن عالیترین مقام رسمی |
دو مرحلهای توسّط خبرگان منتخب مردم |
رأی مستقیم مردم |
موروثی |
رأس مستقیم مردم |
دو مرحلهای توسّط هیئت انتخابکنندگان |
3 |
موقعیت و جایگاه |
عالیترین مقام رسمی |
بعد از ولیّ فقیه عالیترین مقام رسمی |
عالیترین مقام رسمی |
عالیترین مقام رسمی |
عالیترین مقام رسمی |
4 |
مسئولیت |
دارد |
دارد |
ندارد |
اصل بر عدم مسئولیت جز در مورد ارتکاب خیانت سنگین |
دارد رئیس جمهور |
5 |
مدّت دورهی تصّدی |
نامحدود ولی قابل عزل |
چهار سال |
مادام العمر |
پنج سال |
چهار سال |
6 |
انتخاب مجدّد |
– |
دو دورهی متوالی |
– |
محدودیتی ندارد |
دو دورهی متوالی |
منبع: دین و سیاست، ولایت فقیه، جمهوری اسلامی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: حمیدرضا شاکرین، غلیرضا محمدی