مؤثرترين عاملى كه در درمان اين بيمارى مؤثر است، تصميم جدى خود شما است. اگر واقعاً مى‏خواهيد خود و خانواده و اطرافيان را از عوارض اين بيمارى نجات دهيد، عزم خود را جزم كنيد و مطمئن باشيد كه با پشتكار و حوصله، به تدريج مشكل شما حل خواهد شد.

 يكى از آفت‏هاى درمان وسواس اين است كه درمان جو كمتر به توصيه‏هاى درمان‏گر توجه مى‏كند و محور مقابله با مشكل را تفكر و فهم خود قرار مى‏دهد! حال آنكه يكى از عوامل اصلى در به وجود آمدن بيمارى وسواس، تفكر نادرست و شناخت غلط بيمار است. بنابراين:

گام اول، اولين اقدام براى حل مشكل اين است كه فرد وسواسى، بايد تفكر، منطق و نگرش خود را اصلاح كند، وگرنه حاصل تفكرات نادرست و منطق اشتباه، چيزى جز همان افكار وسواسى نيست. اگر بپذيريد كه شما در حال حاضر در محاصره افكار تكرارى و اجبارى اشتباه هستيد، پس بايد اول افكار خود را كنترل و آنها را اصلاح كنيد.

گام دوم، اصلاح و تغيير شناخت نسبت به احكام و مناسك دينى است. همان طور كه در ساير امور به نظر كارشناس مراجعه مى‏شود، در مسائل دينى نيز بايد به كارشناس دينى (مجتهد جامع‏الشرايط) مراجعه شود و هر چه او گفت، طبق آن عمل گردد.

گام سوم، اين است كه بايد علت اصلى اين بيمارى را شناسايى كنيم. تقريباً همه متخصصان ريشه وسواس را اضطراب مى‏دانند، بنابراين وسواس زير مجموعه بيمارى‏هاى اضطرابى است: كه ريشه آن بايد شناسايى شود.

 

با توجه به آنچه گفته بيان شد، چاره‏اى نيست جز اينكه شما به روان پزشك يا روان شناس بالينى مراجعه و به صورت حضورى، مشكل خود را مطرح كنيد و طى جلسات متعدد به حل آن بپردازيد. ما تنها مى‏توانيم شما را راهنمايى كنيم؛ اما درمان چيزى بيش از راهنمايى است و بايد در يك بستر مناسب انجام گيرد.

بر اين اساس نكاتى چند به عنوان راهنمايى بيان مى‏شود تا زمينه‏اى براى درمان اصلى شما باشد:

 الف. بدانيد كه وسواس يك مرض جسمى و روحى است كه بايد به متخصصان اعصاب و روان مراجعه كنيد تا معالجه آن، به راحتى صورت گيرد.

 

ب. از نظر شرعى وسوسه از شيطان است و نبايد از آن پيروى كرد.

در روايت آمده است كه: «شيطان دوست دارد شما از او پيروى نماييد».

پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرموده است: «مقدار آب لازم براى وضو حدود يك كيلو و براى غسل حدود سه كيلو است».[1] بعد مى‏فرمايد: «مردمى بعد از من مى‏آيند كه اين مقدار را كم مى‏شمارند، اينها از امت من نيستند».

 

ج. اسلام دين سهل و آسانى است كه خود پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد: «من براى شما يك دين آسان آورده‏ام» حال اگر بنا باشد يك وضو و يا غسل، اين قدر وقت انسان را بگيرد و به اين اندازه مشكل باشد، اين چه دين آسانى خواهد بود؟ از طرفى اگر كسى خلاف آنچه كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و ائمه عليهم‏السلام دستور داده‏اند، عمل كند، اين دهن‏كجى به آنان محسوب مى‏شود و گناه بزرگى است!!

براى مثال پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد: «چيز نجس را بعد از برطرف شدن عين نجاست، يك مرتبه كه زير آب جارى شستيد، پاك مى‏شود»،[2] آن وقت اگر شما بيشتر از اين مقدار آب مصرف كرديد، خداى ناكرده اهانت به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله است (زيرا معنايش اين است كه آنچه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرموده، درست نيست و اين كار من صحيح است)!!

از طرفى مصرف بيشتر از مقدار لازم آب اسراف است كه از گناهان كبيره محسوب مى‏شود. با توجه به آنچه گفته شد، بايد بگوييم وضو و غسل به آن كيفيتى كه شما نوشته‏ايد، لازم نيست و هيچ مجتهدى چنين كارى را اجازه نداده است.  بنابراين سعى كنيد به طور معمولى و مثل ديگران وضو و غسل را انجام دهيد و شستن داخل گوش و بينى لازم نيست و شستن ظاهر آن كفايت مى‏كند.

مراحل اصلى غسل (كه در چند دقيقه به پايان مى‏رسد)، عبارت است از:

1 – نيت ؛ براى نيت لازم نيست گوش‏ها را بگيريد و به زبان چيزى بگوييد ؛ بلكه همين مقدار كه قلباً مى‏دانيد براى چه كارى به حمام آمده‏ايد و نيت شما انجام غسل است، كفايت مى‏كند.

2 – بعد از نيت سر و گردن را بشوييد.

3 – بعد تمام طرف راست تا كف پا و سپس تمام طرف چپ را بشوييد.

پس دقت‏هايى كه نوشته‏ايد، هيچ لزومى ندارد و وظيفه شما اين است كه به طور معمولى غسل كنيد و به شك‏هاى خود اعتنا نكنيد ؛ زيرا شك آدم وسواسى، هيچ اعتبارى ندارد، شما اگرچه به نظر خودتان غسل باطل انجام مى‏دهيد، باز نبايد اعتنا كنيد و از اين به بعد به طور معمولى غسل كنيد و مسئوليت آن را ما به عهده مى‏گيريم.

 

د. همان طور كه مى‏دانيم در زمان پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و ائمه اطهار عليهم‏السلام با اينكه آب لوله‏كشى و امكانات بهداشتى فعلى موجود نبود، مسلمانان به طور عادى زندگى مى‏كردند و در خصوص طهارت و نجاست مشكل خاصى نداشتند.

 

ه . توجه به اينكه يقين شخص وسواس، براى وى معتبر نيست؛ بلكه در پاك شدن و نجس شدن اشيا، بايد به نظر عرف مراجعه كند و در آب كشيدن اشيا و انجام غسل، به طور عادى و مانند عرف عمل كند.

 

و. خداوند تكليف شاق براى بندگان خود معين نكرده است؛ بنابراين عزم خود را جزم كنيد و تصميم بگيريد بر اين دشمن درونى غلبه نماييد. به برنامه‏ها و راه‏كارهاى زير عمل كنيد و به حصول نتيجه يقين داشته باشيد:

1 – ذكر «لا اله الا اللّه‏» و «لا حول ولا قوه الا باللّه‏» را بسيار بگوييد.

 2 – شب‏ها موقع خوابيدن اين جملات را با خود بگوييد: من به خواست خدا قطعاً خواهم توانست براين بيمارى و ضعف غلبه كنم ؛ من براى غلبه بر اين وسوسه‏ها كاملاً نيرومندم ؛ من از ضعف و زبونى بيزارم و بر ترك اين عادت ناپسند مقتدرم.

3 – استعاذه و پناه بردن به خداوند را با خواندن سوره‏هاى «فلق» و «ناس» و نيز تكرار «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» و «لا حول و لا قوه الاّ باللّه‏» فراموش نكنيد.

4 – يكى از دوستان خوب و مورد اعتمادتان را براى مشورت برگزينيد. ايشان نيز همواره ضرورت تغيير رويه را به شما يادآور شود تا مقدارى از بايدهاى ناخواسته شما كاهش يابد.

 

 

پی نوشت ها


[1] – وسائل الشيعه، ج 1، ص 512، ح 3.

[2] – همان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *