واژه هایی که از ریشه «نسل» در تعابیر قرآنی وجود دارند، به چه معنا هستند؟

پاسخ اجمالی

«نسل» در لغت به معنای جدایی از چیزی است: «نسل الوبر عن البعیر و القمیص عن الانسان»؛ کرک از شتر و پیراهن از انسان جدا شد. فرزند را از آن جهت نسل می گویند که از انسان جدا می شود.[1]
برخی از مفسران «نسل» را در اصل به معناى خروج گرفته  اند، و می گویند مردم از آن جهت نسل آدم اند که از پشت او خارج شده ‏اند، و «نسول» اصلش به معنای خروج است.
[2]
در قرآن کریم در آیات متعدد به این معنا اشاره شده، و بیشتر مفسران نسل را به انسان معنا کرده اند.
قرآن در ارتباط با فرزندان آدم(ع) می فرماید: «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهینٍ»؛
[3] سپس نسل او را از چکیده ‏اى از آب پست و بی مقدار قرار داد.
«وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللهُ لا یُحِبُّ الْفَساد»؛
[4] و چون برگردد [یا ریاستى یابد] کوشش می کند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد، و خداوند تباهکارى را دوست ندارد.
نسل در این آیه به معنای مردم تفسیر شده است. از امام صادق(ع) نقل شده است، «حرث» در این جا دین است و «نسل» مردم اند.
[5] 
زراره از امام باقر(ع)  و یا امام صادق(ع) پرسید؛ منظور خداوند در این آیه که می فرماید: «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ…»، چیست؟ گفت: «نسل» همان فرزندان، «حرث» هم زمین است.[6]
«نسل» به معنای خروج همراه با سرعت و شتاب هم آمده است:
[7] «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُون»؛[8] تا آن گاه که [راه بر] یأجوج و مأجوج گشوده شوند و آنان را از بلندی ها به شتاب سرازیر گردند.
«وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى‏ رَبِّهِمْ یَنْسِلُونَ».
[9] [بار دیگر] در «صور» دمیده می شود، ناگهان آنها از قبرها، شتابان به سوى [دادگاه] پروردگارشان می روند.
«یَنْسِلُونَ» را در آیات به سرعت خارج شدن معنا کرده اند. زمانی که در صور دمیده شود ناگهان انسان ها با سرعت و شتابان از قبرها به سوى پروردگارشان خارج می شوند.
[10]

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 802، دمشق، بیروت، دارالقلم‏، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق.

[2]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج 2، 533، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.

[3]. سجده، 8.

[4]. بقره، 205.

[5]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب،‏ ج 1، ص 71، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق.

[6]. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تحقیق، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 1، ص 204، قم، اسماعیلیان، چاپ چهارم، 1415ق.

[7]. المفردات فی غریب القرآن، ص 803.

[8]. انبیاء، 96.

[9]. یس، 51.

[10]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 7، ص 58، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ششم، 1371ش.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *