در اين باره بايد گفت اين مسأله‏اى كه شما مطرح كرديد، گرچه آزاردهنده و گاهى اوقات مشكل‏آفرين است، اما قابل حل است و شما مى‏توانيد به راحتى بر اين مشكل غلبه پيدا كنيد، منتها براى حل آن؛ اول بايد عوامل آن را بشناسيد بعد با پشتكار، جديت و حوصله به تدريج آنها را برطرف كنيد.

به نظر مى‏آيد اين مشكل ناشى از اضطراب اجتماعى است؛ يعنى، شما عليرغم اين كه توانايى‏هايى داريد اما در اجتماع و در حضور ديگران جرأت ارائه آنها را  نداريد و معمولاً به قول خودتان هول مى‏شويد.

براى روشن‏تر شدن مطلب كمى بيشتر در مورد اضطراب توضيح مى‏دهيم.

 

اضطراب در واقع جزء ساختار شخصيت انسان است و اگر در حد اعتدال‏آميز باشد نه تنها هيچ مشكلى براى انسان ايجاد نمى‏كند بلكه بسيارى از خطرات را نيز دفع مى‏كند و موجب انجام كارها در زمان خودش مى‏شود مثلاً اين اضطراب است كه باعث مى‏شود ما براى درمان به پزشك مراجعه كنيم. اين اضطراب است كه باعث مى‏شود راننده با دقت رانندگى كند يا كتابى را كه ما از كتابخانه به امانت گرفته‏ايم به موقع آن را برگردانيم يا خودمان را براى امتحانى كه در پيش داريم آماده كنيم. اگر اضطراب جزء ساختار شخصيت انسان نبود مشكلات جدى و خطرناكى، زندگى وى را تهديد مى‏كرد پس اضطراب اعتدال‏آميز موجب استمرار و دوام زندگى انسان مى‏شود.

اما گاهى اوقات به هر دليلى ممكن است سطح اضطراب افزايش پيدا كند و از حد اعتدال خارج شود. در اين صورت نه تنها اضطراب مفيد نيست بلكه موجب اختلال در عملكرد و فعاليت‏هاى انسان مى‏شود. از جمله اين اضطراب‏ها كه جنبه مرضى دارد، اضطراب اجتماعى است كه نتيجه آن كم‏رويى است و موجب مى‏شود انسان نتواند در حضور جمع و در برخورد با افراد جديد كار خودش را درست انجام دهد و يا ارتباط مناسب با ديگران برقرار كند.

 

منشأ اين اضطراب عدم يادگيرى مهارت‏هاى اجتماعى است. يكى از جنبه‏ها و ابعاد وجودى انسان كه بايد از همان اوايل كودكى مورد توجه خانواده و مدرسه قرار گيرد تا رشد كند بعد اجتماعى‏است و اگر اين رشد خوب تحقق پيدا نكند در نوجوانى و جوانى فرد دچار اضطراب اجتماعى مى‏شود و با مشكلاتى مواجه مى‏گردد. گاهى اوقات اعضاء خانواده به دلايل گوناگونى از اين امر غفلت  مى‏كنند يا اين كه كودك افراد تأثيرگذار را از دست مى‏دهد يا به خاطر شلوغى خانواده بعضى از برنامه‏ريزى‏هاى تربيتى مورد كم‏توجهى قرار مى‏گيرد، يا اين كه خود والدين نيز دچار اين مشكل هستند و كم‏كم به فرزندان آنها نيز سرايت مى‏كند و آنها نيز دچار اين مشكل مى‏شوند. ولى خوشبختانه انسان تا پايان عمر مى‏تواند در مؤلفه‏هاى شخصيتى خود تغيير ايجاد كند رفتار خود را اصلاح كند يا رفتارهاى مطلوبى را كه ياد نگرفته است ياد بگيريد.

 

يكى از رفتارهايى كه انسان بايد ياد بگيرد، مهارت‏هاى ارتباطى است؛ يعنى، نحوه ارتباط مناسب با ديگران، صحبت كردن در جمع، توانايى در بيان خواسته‏هاى خود. اگر به هر دليلى اين يادگيرى در زمان كودكى محقق نشد، در نوجوانى و جوانى و حتى بزرگسالى مى‏توان جبران كرد؛ يعنى، مثل رانندگى كه اگر انسان در نوجوانى امكان يادگيرى آن برايش فراهم نبود در جوانى و بزرگسالى نيز مى‏توان ياد گرفت، بنابراين هيچ جاى نگرانى نيست.

 

براى يادگيرى روابط اجتماعى توجه و عمل به راه‏كارهاى زير مناسب است:

1 – اجتناب از زندگى فردى و حضور پيدا كردن در جمع.

2 – پيش‏قدم شدن در سلام و احوال‏پرسى كردن.

3 – به عهده گرفتن مسئوليت در خانه، كلاس و محل كار و…

4 – يادداشت كردن اصطلاحات متعارفى كه در برخورد با ديگران بايد به كار برد و تمرين كردن آن در روابط با ديگران.

5 – اجتناب از منفى‏بافى و شكسته‏نفسى.

6 – يادآورى كردن جنبه‏هاى مثبت و نقاط قوت خود (يعنى انسان به خودش تلقين كند كه داراى توانايى‏هايى است. مثلاً همين كه در دانشگاه قبول شده اين جنبه مثبت و حاكى از توانمندى اوست).

 7 – شركت در گردش‏هاى دسته‏جمعى و مسئوليتى را در جمع به عهده گرفتن.

8 – ايجاد ارتباط و دوستى با افراد خوش‏مشرب و با نشاط.

9 – موارد فوق را خيلى بايد تمرين كنيد و خيلى زود و با عجله و شتاب‏زده نخواهيد به نتيجه برسد بلكه به تدريج و با حوصله كار را دنبال كنيد حتماً موفق خواهيد شد.

10 – به خود تلقين كنيد كه مى‏توانم فلان كار را انجام دهم و با تلقين به خود آرامش بدهيد.

11 – در همه كارها به خداوند قادر متعال و غنى مطلق توكل كنيد زيرا از آثار روانى توكل ايجاد اعتماد و اطمينان به تكيه‏گاهى محكم در فراز و نشيب‏هاى زندگى، عزت نفس، خودپنداره مثبت و بالاخره افزايش اعتماد به نفس است.

چنانچه قرآن  كريم مى‏فرمايد: «مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»[1] و «وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ وَ كَفى بِاللّهِ وَكِيلاً».[2]

 

 

پی نوشت ها


[1] – طلاق 65، آيه 3.

[2] – احزاب 33، آيه 3.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *