دانشجوي گرامي؛ ازدواج پيامبر اكرم(ص) با عايشه چندين سال قبل از جنگ بني قريظه و قبل از هجرت به مدينه صورت گرفت. پس پيامبر اكرم(ص) بعد از جنگ بني قريظه با عايشه ازدواج نفرموده بود.
احتمالا منظور شما شخص ديگري به نام ريحانه دختر زيد قرظي است كه برخي از مورخان بدان اشاره كرده اند.
در باره اين ازدواج و اشكالاتي كه بر آن گرفته شده بايد گفت: يكي از مواردي كه اسلام ستيزان پيرامون ازدواجهاي پيامبر مطرح مي كنند، ازدواج ايشان با ريحانة بنت زيد بن عمرو بن خنافة بن سمعون بن زيد من بني النضيراست.
ريحانه از زناني بود كه در غزوۀ بني قريظه اسير شد و از آنجا كه اسير در آن زمان برده مي شد، او نيز كنيز شد، و جزء كنيزان پيامبر قرار گرفت.


اسلامستيزان در مورد او مي گويند: «او شب روز قتل همسرش به حرمسراي محمّد رفت و دق مرگ شد»!!
براي نشان دادن دروغ بودن اين سخن بي سند كه مستشرقين مطرح مي كنند كافي است كه متن يكي از كهنترين سندهاي تاريخي، طبقات ابن سعد، جلد هشتم، صفحه 132 و 133 را بخوانيم:
«
رسول خدا(ص) ريحانه دختر زيد بن عمرو بن حنافة را آزاد فرمود. او را همسري بود كه ريحانه را گرامي مي داشت و به او محبت مي ورزيد، ريحانه كه زيبا بود مي گفت: پس از او شوهر نخواهم كرد خود ريحانه مي گويد: …چون رسول خدا از غنايم حق برگزيدن چيزي را داشتند دستور دادند از ميان اسيران مرا كنار نهادند و خداوند براي من ارادۀ خير فرمود و پيامبر مرا به خانۀ ام منذر دختر قيس فرستاد، چند روزي آنجا بودم… آن حضرت نزد من آمدند و من از ايشان سخت آزرم كردم، مرا فراخواندند و برابر خود نشاندند و فرمودند اگر خدا و رسولش را برگزيني رسول خدا تو را براي خود بر مي گزيند گفتم آري كه خدا و رسولش را بر مي گزينم، همينكه مسلمان شدم مرا آزاد كرد و به همسري خويش برگزيد… ريحانه تا بازگشت پيامبر از حجة الوداع در محضر ايشان بود و در آن هنگام درگذشت… ازدواج ايشان در محرم سال ششم هجرت بود…»

 


پس اوّلاً ريحانه از اينكه سهم پيامبر شده است، دق مرگ نشده است بلكه آنرا براي خود خير دانسته است و البته از سال ششم هجرت تا سال آخر حيات پيامبر هم زنده بوده است و ثانياً او در شب روزي كه همسرش كشته شد به عقد پيامبر در نيامد، بلكه تا زمان اوّلين برخوردش با پيامبر چند روزي را در خانۀ ام منذر ماند و نظر به اينكه ماجراي بني قريظه طبق تمام تواريخ در سال پنجم هجري رخ داد، و ازدواج در ابتداي سال ششم بود، به احتمال زياد ايام عده نيز حفظ شده است.
ضمن اينكه به گزارش مغازي واقدي، صفحه 394، او در خانۀ ام منذر ماند تا يك حيض از او گذشت و اين نشان مي دهد كه بين اسير شدن او تا زماني كه به عقد پيامبر در آمد زمان زيادي وجود داشته است.
ابن سعد، در طبقات، جلد هشتم، صفحه 133 مي گويد:
«…
ريحانه نسبت به رفتار پيامبر با همسرانش سخت رشك مي برد، پيامبر او را طلاق داد و اين كار بر او بسيار دشوار آمد و بدون اينكه از جاي خود برود، بسيار مي گريست، رسول خدا در همان حال پيش او رفت و به او رجوع فرمود…»
اينجا آشكار مي گردد كه ريحانه نه تنها از ازدواج با پيامبر رنجيده نبوده است، بلكه وقتي بخاطر سوءرفتارش توسّط پيامبر طلاق داده مي شود(كه اين بايد از ديدگاه اسلامستيزان آزاد شدن او از دست پيامبر باشد!) به گريه مي افتد، و اين نشان مي دهد كه او به پيامبر ميل فراوان داشته است و ازدواجش با پيامبر با تمايل خود او بوده است.
همچنين تواريخ بيان مي كنند كه پيامبر وقتي ريحانه كنيز ايشان شد، از ايشان خواستند مسلمان شود تا او را آزاد گردانيده، به عقد خويش در آورند

(طبقات ابن سعد، ج8، ص133؛ سيره ابن هشام، ص382)

 


و اين امر نشان مي دهد كه پيامبر از سر شهوت به او نمي نگريستند كه اگر چنين بود وقتي او كنيز ملكي حضرت محمّد(ص) امكان نزديكي با او وجود داشت.
نيز روشن شد كه وي ابتدا اسلام آورد و اينكه اين مستشكلين گفته اند كه ايمان و اسلام نياورده است مطلبي است باطل و دروغ.
لازم به ذكر است كه اسناد بر سر اينكه او به عقد پيامبر در آمد يا فقط كنيز ملكي بود، اختلاف دارند، ولي همه قبول دارند كه پيامبر به ريحانه پيشنهاد دادند كه آزاد شود و به ازدواج ايشان در بيايد، ولي اسنادي كه مي گويند او كنيز ملكي باقي ماند، مي گويند كه او از پيامبر خواست كه همچنان كنيز پيامبر باقي بماند و گفت:«اي رسول خدا براي من و شما راحتتر است كه در ملك شما باشم

(مغازي واقدي، ص394)


پس اينجا مي بينيم كه او خودش نخواسته است كه آزاد شود و خواسته كنيز پيامبر باقي بماند، در حالي كه پيامبر امكان آزاد شدن را براي او باقي گذاشته است.
با اين حساب از دو حال خارج نيست: يا بايد بگوييم كه ريحانه از اينكه كنيز باشد راضي بوده است كه خب جاي اعتراضي براي مخالفين اسلام نيست، و يا بايد بگوييم از كنيز بودن ناراضي بوده است كه لذا بايد رواياتي كه مربوط به ازدواج او با پيامبر و عشق او به آن حضرت را نشان مي دهد، را بپذيريم.

به هر حال آنچه كه مسلم است اين است كه وي با اختيار اسلام آورده و با اختيار به كنيزي يا همسري پيامبر اكرم(ص) در آمده است.

 

منبع:پرسمان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *