هدايت خداوند دو قسم است: هدايت ابتدايى و هدايت پاداشى.

هدايت ابتدايى سرمايه هايى است كه ذات اقدساله از راه عقل و فطرت (درون) و وحى و نبوت (بيرون) به انسان عطا كرده است.

بر اين اساس، خداوند همه را با سرمايههاى درونى و بيرونى به راه راست هدايت كرده است. كسانى كه اين هدايت رامغتنم شمرده، دنبالش حركت كردند و چند قدم رفتند، از هدايت پاداشى خداوند برخوردار مىشوند؛ به معارف الهی و به فضائل گرايش نشان مىدهند و دوست دارند آدم خوبى باشند. وقتى جلسه خير و شر هست، گرايش آنها به سمت خير است.

اضلال يا گمراهى ابتدايى از صفات سلبيه است و هرگز در ذات اقدساله وجود ندارد. خدا هرگز كسى را گمراه نكرده است و نمىكند. خدايى كه از درون، عقل و فطرت و از بيرون عزيزترين مخلوقاتش يعنى پيامبران و على و اولاد على را براى هدايت ما فرستاده، هرگز كسى را گمراه نخواهد كرد، اگر كسى با وجود اين هدايتها بيراهه رفت، خداوند راه توبه و بازگشت را باز گذاشته است. اگر انسان باآن كه راه توبه باز است به بيراهه رفتن خود ادامه دهد، از آن به بعد، خداوند او را «اضلال» مىكند.

آيا اين بدان معنا است كه خداوند چيزى به عنوان ضلالت به او مىدهد؟ خير؛ چون ضلالت امر عدمى است. پس گمراه مىكند، يعنى لطف خود را از او مىگيرد و او را به حال خود رها مىسازد. آن وقت اين شخص مىماند و شهوت و خشمش. به هر سمتى كه اين دو بكشانند، مىرود و به آسانى به سمت گناه حركت مىكند.

بنابراين، هدايت ابتدايى اصلاً مقابل ندارد؛ يعنى خداوند همگان رابدون استثنا هدايت كرده است. منظور آيه: «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»[1] هدايت ثانوى و ضلالت كيفرى است. هدايت ثانوى است كه مقابل دارد. پس هدايت ابتدايى سرمايهاى است كه خداوند بدون استثنا به همه عنايت كرده است. كسانى كه از اين هدايت استفاده مىكنند، فيضى خاص، به عنوان پاداش، دريافت مىكنند كه همان هدايت پاداشى است. اين كه فرمود: «مَنْ يُؤمِنْ بِاللّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ»؛[2]«وَ إِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا»[3] يا «زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ»[4] از همين قبيل است.

اينها از جايزه و پاداشى الهی برخوردار مىشوند و كارها را به آسانى انجام مىدهند. اگر قبلاً روزه گرفتن يا نماز خواندن برايش سخت بود، الان اين كارها را به آسانى انجام مىدهد.

تمام اضلالها كيفرى است؛ يعنى خداى سبحان به كسانى كه از هدايت تكوينى اوليه پيروى نكردند، آن پاداش خاص را نمىدهد، و به حال خود رهاشان مىسازد. در اين حال او مىماند و شهوت و خشم. علم او به حس محدود مىشود و عملش به شهوت. البته به لطف الهی اين اضلال هم به وسيله بنده قابل جبران است. هر وقت يك يا الله  بگويد و برگردد، از اضلال نجات پيدا مىكند و خود را در جرگه مؤمنانى كه از هدايت ثانوى وپاداشى برخوردارند ،مىيابد. در قرآن كريم فرمود: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا»؛[5]«إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ».[6]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره نحل16: آيه 93.

[2] – سوره تغابن64: آيه 11.

[3] – سوره نور24: آيه 54.

[4] – سوره محمد47: آيه 17.

[5] – سوره اسراء17: آيه 8.

[6] – سوره انفال 8: آيه 19.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *