از جمله امور مهم براى كسى كه مىخواهد نماز واجب بخواند، اين است كه مانند شخصى نماز بخواند كه زندگانى را بدرود گفته و بيم آن دارد كه ديگر بر انجام مثل آن قادر نباشد، و نيز برترى جايگاه و تحفههاى فضيلت نماز را مغتنم شمارد؛ چنانكه امام على (علیهالسلام) فرموده است: «اِذا قَامَ اَحَدُكُم اِلى الصَّلوة فَليُصَلِّ صَلاةَ مُودَّعِ»؛[1] «هرگاه يكى از شما به نماز ايستد، بايد مانند كسى كه با نماز وداع مىكند، نماز بخواند».

يكى از مهمترين موانع حضور قلب، محبّت و علاقه بيش از حدّ به دنيا است و انسان بايد چنان نماز بخواند كه گويا آخرين نماز او و واپسين حضور او در دنياست.

افكار و انديشه انسان، بيشتر متوجه چيزى است كه مورد علاقه او بوده و قلب او را تسخير كرده است. طبيعى است وقتى كسى به ياد محبوبش باشد، توجّه او به امور ديگر كم مىشود.

امام خمينى(ره) در اين باره مىفرمايد: «طالبان غير حق ـ كه در نظر اهل معرفت، همه طالب دنيا هستند ـ هرچه مطلوب آنها است، به همان متوجه و متكلفند. آنان كه حبّ مال رياست و شرف در دل آنهاست، در  خواب نيز مطلوب خود را مىبينند و گويى تكبيرهالاحرام كليد در دكان يا رافع حجاب بين او و محبوب خود است! يك وقت به خود مىآيد كه سلام نماز را گفته، در صورتى كه هيچ توجّه به آن نداشته و همهاش را با فكر دنيا هم آغوش بوده، اين است كه چهل پنجاه سال نماز، ما را در دل اثرى جز ظلمت و كدورت نيست».[2]

به هر حال از مجموع آيات و روايات روشن مىگردد كه دنيا، واقعيتى است كه بايد در آن زندگى كرد؛ ولى بايد بهترين فايده را از آن برد. شرط استفاده بهينه از دنيا آن است كه آن را وسيلهاى براى رسيدن به حقايق زندگى و كمال خود قرار دهيم و مواظب باشيم كه وسيله، هدف قرار نگيرد و علاقه به دنيا، موجبات اسارت و بندگى در برابر آن را فراهم نياورد.

بايد از نعمتهاى كم بهاى دنيا بگذريم و از دلبستگى به دنيا بكاهيم و اين شدنى نيست؛ مگر اينكه در ابتدا از نعمتهاى غيرحلال چشم بپوشيم و پس از آن نعمتهاى حلال دنيا. چون هر قدر انسان از نعمتهاى دنيا ولو نمعتهاى حلال استفاده كند، دلبستگى او به دنيا بيشتر مىشود و رفته رفته به حرام نيز كشيده مىشود و اگر انسان بخواهد به حرام مبتلا نشود، بايد از برخى نعمتهاى حلال نيز چشم بپوشد تا به حرام نيفتد. به بعضى از صحنههاى حلال و جايز نگاه نكند تا به نگاههاى حرام مبتلا نگردد.

از ديگر عوامل حواس پرتى، انجام دادن مكروهات است؛ همانند بازى كردن با سر و ريش و لباس و اعضاى بدن، خاراندن بدن، به اطراف توجّه كردن، پوشيدن لباس تنگ. همچنين پرخورى، باعث كسالت و بىتوجهى به نماز مىشود. ابن عباس از پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) روايت كرد كه فرمودند: «لا يَدخلُ مَلَكوتَ السَماءِ مَن مَلأَ بَطنه»؛[3] «كسى كه شكمش پر باشد، وارد ملكوت آسمان نمىشود».

به همين جهت امام على (علیهالسلام) مىفرمايد: «از پرخورى دورى كنيد كه موجب قساوت قلب و باعث كسالت از اقامه نماز و سبب تباهى بدن است».[4] طبق فرموده قرآن: «نماز با كسالت، نماز مؤمنان و موحّدان نيست».[5]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:رحیم کارگر/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – غررالحكم، ص 129.

[2] – آداب الصلاة، ص 48.

[3] – احياء العلوم، ج 3، ص 171.

[4] – غررالحكم، ص 80.

[5] – ر.ك: نساء 4، آيه 142.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *